Gratis hosting

GD8080
Topic Starter
Berichten: 1

Gratis hosting

#1 , 05 jul 2013 08:57

Beste,

Een (gewezen) vriend van me vroeg me enkele jaren terug om zijn website te hosten op mijn webhosting (hosting die ik alleen betaal). Ik heb ingestemd. Nu we niet echt meer "on friendly terms" zijn, wens ik die website van mijn webhosting te verwijderen. Nu dreigt die persoon met een schadevergoeding van x aantal euro per dag dat de website offline is.

Hij heeft nooit één euro betaald voor de webhosting en het was dus een vriendendienst. Heeft hij recht van spreken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 05 jul 2013 15:09

Bestaat er een contract tussen jullie? Ik vermoed van niet.
Dus waar gaat uw vriend zich dan op beroepen? U heeft ook nooit niets aangerekend voor de hosting dus in zijn plaats zou ik blij zijn.

Wat je kan doen is hem een maand of zo geven om zelf hosting te voorzien. Ik veronderstel dat hij zijn bronbestanden zelf ook heeft, in extremis geef je ze hem gewoon terug.
Maar dat is enkel als je in goede verstandhouding wenst te stoppen ;) wat niet echt meer van toepassing is lijkt mij.

Is het een commerciële website of iets particulier?

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#3 , 23 jul 2013 11:33

Het feit dat er bestanden van hem op uw host staan wijst op het bestaan van minstens een mondelinge overeenkomst, want zelf zal hij dat niet kunnen. Hij zal daar minstens uw toestemming voor nodig hebben, maar dat is op zich allemaal niet erg. Overeenkomsten van onbepaalde duur zijn altijd op elk ogenblik door elke partij herroepbaar. Deze regel is van openbare orde, wat wil zeggen dat je er niet bij overeenkomst van kan afwijken. Dus je kan op elk moment van zo'n overeenkomst af geraken.

Geef hem, als geste, een redelijke opzegtermijn van een maand en stuur een archiefje (zip, tar) van zijn bestanden/database. Zo dek je je wat in. Dat hij niet kan klagen dat je bv. misbruik van opzegrecht zou maken of hem schade zou berokkenen o.i.d. Als hij op een maand geen hosting kan regelen voor zijn site, hoeft hij niet op het internet actief te zijn. Hosting aanschaffen duurt 10 minuten, de bestanden/database migreren hoogstens een paar uren of dagen afhankelijk van de complexiteit van de site. Als het gewoon in html is zonder meer, dan duurt het een paar luttele minuten, afhankelijk van de snelheid van zijn connectie. Trouwens in principe is hij zelf verantwoordelijk voor zijn backups, dus hij zou die sowieso al moeten hebben.

Reclame

Terug naar “E-commerce”