Website verwijderd

BeeGee
Topic Starter
Berichten: 2

Website verwijderd

#1 , 22 apr 2013 20:45

Hallo iedereen,

Hierbij mijn verhaal.

Ik ben zelfstandig en bouw websites voor bedrijven. De plaats waar ik deze website host huur ik bij een (bekende) hostingpartner. Hiervoor huur ik dus ruimte die ik betaal en vervolgens doorfactureer aan mijn klanten.

Toen ik op 10 april terugkwam van anderhalve week vakantie en ik naar de website van 1 van mijn klanten probeerde te surfen ontdekte ik dat deze niet meer bereikbaar was. Ik kwam terecht op een standaard pagina.
Toen ik wou inloggen via FTP op de hostingomgeving kon ik hier niet meer op.

Na ettelijke malen contact genomen te hebben met de helpdesk van die firma bleek dat hetvolgende zich had voorgedaan: Zij hadden een aantal taken uitgevoerd, die ik niet had aangevraagd.
Tijdens een van deze taken is het misgegaan en hebben zij de omgeving van mijn klant volledig en permanent verwijderd. Na ettelijke dagen en aandringen kwamen zij tot de conclusie dat ze ook geen herstel van een back up meer konden doen gezien zij deze slechts 5 dagen bijhouden. Op 28 maart hadden zij de omgeving reeds permanent verwijderd.

Blijkbaar hadden zij wel mailtjes gestuurd naar mijn klant, terwijl dit niet de gewoonte is, gezien ik als 'Reseller' werk. Mijn klant had geen belang gehecht aan deze e-mails. Wat er exact in de e-mail stond is voorlopig nog onbekend. Zeker is alvast dat er niemand via e-mail of telefoon (ik of mijn klant) heeft bevestigd dat de hostingpartner mocht overgaan tot het verwijderen van alle bestanden en data op de omgeving.

De SLA's van de hostingpartner schrijven enerzijds voor dat ik als klant ten allen tijde eigenaar blijf van de gegevens. Anderzijds schuiven zij elke aansprakelijkheid af in hun algemene voorwaarden.

Ik zal allereerst overgaan tot het ingebreke stellen van deze firma, maar ik wil graag ook de mening van jullie horen. Kan ik aanspraak maken op een schadevergoeding?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 apr 2013 08:41

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Deze bepalingen gelden ook voor verkoop van diensten.

Maan uw schuldenaar aangetekend aan u te vergoeden voor de schade die u leed door de feiten die u daarin chronologisch opsomt en dit binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Vanaf dan is hij u schadevergoeding( o.m. interest) verschuldigd.
Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan voor dezelfde rechter,met vordering tot betaling van de schadevergoeding. Vrederechter is bevoegd tot € 1860.

‘Anderzijds schuiven zij ELKE aansprakelijkheid af in hun algemene voorwaarden‘.
‘Een exoneratiebeding is steeds nietig wanneer daardoor de door partijen opgenomen verbintenis teniet zou worden gedaan en aldus ieder zin of betekenis verliest‘(Cass. 25 september 1959,T.P.R. 1984,280,nr.36 e.v.).
‘De van het gemeen recht afwijkende bedingen hebben een restrictieve draagwijdte.Een exoneratiebeding voor verborgen gebreken,kan in geval van grove fout van de bedinger enkel dan toepassing vinden,wanneer deze vrijstelling uitdrukkelijk is vermeld of noodzakelijk uit het beding voortvloeit’(Cass. 22 maart 1979,Arr.Cass. 1979-80,860,R.W. 1979-80,2238,R.C.J.B. 1981,189,noot CORNELIS).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “E-commerce”