Reclame via email

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

Reclame via email

#1 , 24 jan 2013 19:35

Dag iedereen,


Ik ben net opgestart en ik ben volop bezig met reclame maken.
Nu las ik ergens dat er bepaalde regels zijn om via email reclame te mogen maken.

Nu vroeg ik mij af hoe het zit met het volgende ...

Normaal gezien mag je geen reclame sturen naar emailadressen die privé zouden zijn. Maar wat als deze mensen hun emailadres op bv de goudengids hebben gezet als contactadres voor hun zaak?
Mag het dan wel, mits ik natuurlijk de gewone richtlijnen vol he.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2013 20:03

Had je dat soort vragen beter niet gesteld VOOR je was opgestart?

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 24 jan 2013 20:11

Doet dat er toe?

Ik heb heel veel opzoekwerk gedaan, maar over dit vind ik geen sluitend antwoord.
Daarom dat ik het hier vraag.
Ik WEET het merendeel van wat ik mag en niet. Maar hierover vind ik dus geen specifiek antwoord.

En het is niet zo dat dit de enige vorm van reclame is hoor. Anders had ik niet moeten opstarten.

Hopelijk zijn er hier nog mensen die normaal op mijn vraag kunnen antwoorden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 jan 2013 22:25

Dit misschien eens lezen.

http://economie.fgov.be/nl/consument/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=o ... 2k&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#5 , 14 feb 2013 10:11

Beste,

Ik ben wat verbaasd om te lezen dat je hierover weinig info zou vinden, want die is wel degelijk voorhanden.

Misschien eens een kijkje nemen bij bijvoorbeeld de BDMA, de UBA of het IAB, alle drie beroepsfederaties uit de (online) reclamewereld en de direct marketing. Veel info daar is wel "members only"

Of kom eens langs op één van onze gratis kantoorseminaries voor online handelaars. We hebben het al een aantal keren gehad over privacy en direct mailing...

Samengevat is de regel érg eenvoudig: Je mag GEEN reclamemails sturen aan PERSOONLIJKE e-mailadressen (jan@..., piet@....) zonder voorafgaande expliciete opt-in. Je mag dat WEL doen naar anonieme adressen (info@...). Het feit dat een e-mail adres in de gouden gids staat verandert hieraan niets: nog steeds eerst opt-in nodig en dan pas reclame toesturen. Het mag echter wel in een aantal uitzonderingsgevallen. De belangrijkste uitzondering is het feit dat je WEL reclame mag zenden aan BESTAANDE klanten voor GELIJKAARDIGE producten of diensten als deze die ze eerder afgenomen hebben.

Er zijn een aantal manieren om opt-ins te "verzamelen" natuurlijk. De eenvoudigste is een newsletter subscription op je website zetten. Je kan bvb ook wedstrijden organiseren (en in het kader daarvan een opt-in vragen) of je kan adressen "aankopen" (al is de waarde daarvan niet altijd 100% betrouwbaar).

Zorg op je website voor een goede privacy policy + een opt-in voor direct marketingdoeleinden.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

artemis
Berichten: 3294

#6 , 14 feb 2013 12:29

Is het wettelijk voorzien dat je je moet kunnen uitschrijven van de maillijst?
Wat als de afzender geen gevolg geeft aan de talloze uitschrijvingen, hoewel bevestigd.

Wij hebben een kleine firma en krijgen honderden ongewenste mails per week. Het is een pest.

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#7 , 18 feb 2013 18:45

Ja, het is verplicht om in elke mail een zogenaamde opt-out te voorzien.

Let op: e-mails naar info@ of contact@ of sales@ etc adressen zijn dus steeds toegelaten, ook al komt dit over als een "plaag"...
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

freelance
Berichten: 2615

#8 , 18 feb 2013 22:14

Is het wettelijk voorzien dat je je moet kunnen uitschrijven van de maillijst?
Wat als de afzender geen gevolg geeft aan de talloze uitschrijvingen, hoewel bevestigd.

Wij hebben een kleine firma en krijgen honderden ongewenste mails per week. Het is een pest.
Een goede e-mail provider kan al veel tegenhouden , vooraleer het bij u binnenkomt . ( de "huis-tuin en keuken" spam )
Commerciële mail daarentegen ( zoals Sirius aanhaalt ) komt er uiteraard wel door .
Goede anti-virus software installeert een tool op uw mailbox , die het mogelijk maakt mail van telkens dezelfde afzenders automatisch in de spambox te kieperen. Bij iedere nieuwe ( verschillende ) afzender moet u wel zelf activeren , daarna gaat het automatisch . ( wel nog spambox zelf leegmaken ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

timoVP
Berichten: 27

#9 , 08 apr 2013 23:40

Je kan natuurlijk altijd de mails die je niet meer wilt ontvangen markeren als spam ook als je jezelf niet kan uitschrijven.

Terug naar “E-commerce”