Online aankoop - herroepingsrecht

Marshall
Topic Starter
Berichten: 4

Online aankoop - herroepingsrecht

#1 , 22 okt 2012 12:25

Beste forumgangers,

Ik heb online een laptop aangekocht en op 10 okt aangekregen, jammer genoeg een Deatch On Arrival. Ik heb hier 4 weken op moeten wachten en dan dit. (blue screens, HDD maakt tikkend geluid en blu-ray drive mankeert iets)

Met support van de fabrikant gebeld en zij hebben mij een nieuwe HDD opgestuurd, deze aangekregen maar probleem blijft bestaan. Terug gebeld en fabrikant stelt mij een Deatch On Arrival aanvraag voor bij de leverancier.

Formulier van fabrikant ontvangen om Death On Arrival aan te vragen bij winkel van aankoop. Ik bel gisteren en vertelden mij dat ik opnieuw 4 weken zal moeten wachten voor een omruiling. Dat zie ik dus niet echt zitten aangezien ik dat toestel nodig heb. Dus ik dacht aan de enige optie en dat is afzien van mijn aankoop doormiddel van het herroepingsrecht.

Ik heb deze zaterdag (20okt) een aangetekende brief verstuurd met de melding dat ik afzie van mijn aankoop etc... laptop terug netjes in de doos, en deze ook verzonden, vandaag (22 okt) netjes aangekomen bij hun. Ik bel hen net op en de mevrouw aan de telefoon beweert dat ik geen recht heb op het herroepingsrecht aangezien de doos is opengemaakt. Hoe kan ik dan tot de conclusie komen dat de aankoop niet aan mijn wensen voldoet en wil afzien van mijn aankoop?

Wat zijn mijn opties? Als er zijn tenminste.
Alvast bedankt!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EdN
Berichten: 21

#2 , 24 okt 2012 00:07

In Belgie geldt dat u een herroepingsrecht heeft tot maximaal 7 dagen na aankoop, TENZIJ de verkoper u meer tijd geeft.
Als ik mij niet vergis zijn er webshops zoals Bol.com die u zelfs tot 30 dagen de tijd geven. Maar dit terzijde.

Ik denk dat u een fout gemaakt heeft door rechtstreeks met de fabrikant te handelen. Hierdoor heeft u de webshop gepasseerd zodat zij geen tracering hebben van de dead-on-arrival (kortweg ook DOA genoemd). Wat u kan proberen is om de fabrikant contact te laten opnemen met de webshop om alsnog te melden dat u binnen de 7 dagen na ontvangst reeds problemen had en dat de fabrikant de DOA goedkeurt. Vermoedelijk heeft u een heel specifieke laptop gekocht, want u had eerst een leveringstermijn van 4 weken en bij omruiling zou dit weer 4 weken duren. Spijtig genoeg valt daar niets tegen te doen.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 24 okt 2012 09:35

Het herroepsingsrecht voor online aankopen is 14 dagen ! Een geopende of zelfs beschadigde doos is geen reden om het herroepsingsrecht te verwerpen.

Maar heeft hier verder niks mee te maken. Het toestel is stuk en valt dus onder de garantieregeling. Het staat de verkoper vrij om daar een oplossing voor te zoeken: omruiling of herstelling.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 okt 2012 11:08

http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-6003.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;


AANGEPAST :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 okt 2012 21:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Marshall
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 okt 2012 18:53

Uw eerste link geeft niks van informatie weer en je 2de link werkt niet...

Marshall
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 24 okt 2012 18:56

Het herroepsingsrecht voor online aankopen is 14 dagen ! Een geopende of zelfs beschadigde doos is geen reden om het herroepsingsrecht te verwerpen.

Maar heeft hier verder niks mee te maken. Het toestel is stuk en valt dus onder de garantieregeling. Het staat de verkoper vrij om daar een oplossing voor te zoeken: omruiling of herstelling.
Dat is wat ik ook denk, maar zij beweren dat, als de doos is open geweest je recht op een herroepingsrecht vervalt.
Hoe zou ik het tegendeel best bewijzen?
(Heb alvast een email gestuurd met mijn verhaal naar FOD Economie Consumentenbescherming)

Een quote van een persoon op een ander forum m.b.t dit voorval:
Herroepingsrecht treft het contract zelf waardoor het ontbonden wordt. Hieruit ontstaan restitutieverbintenissen. Vanaf dat jij die laptop terugstuurt, heb je aan die verbintenis voldaan. Voorwaarden hieraan koppelen kan gezien worden als extra voorwaarden aan het herroepingsrecht, hetgeen niet kan.
Groetjes

Marshall
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 24 okt 2012 22:04

Bedankt voor je links. Super informatief.
Maar nergens iets te vinden over het geen waar zij zo een "probleem" van maken. En dat is beweren dat het herroepingsrecht vervalt wanneer je de doos van het goed opent. Ik zou gewoon graag het tegendeel willen bewijzen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 24 okt 2012 22:40

Hoe kan men een laptop testen zonder de doos te openen?
Het gaat wel over het product niet over een doos die geopend wordt
Op die site geeft men ook de Europese wetgeving op.
Geldig in de EU. Zowel BE als NL zijn daar lid van.
Ikzelf heb hier echter geen rechtspraak over.
Nederlandse site : https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgema ... -garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#9 , 05 nov 2012 13:59

Beste,

Mijn reactie komt misschien wat laat, maar ik kan je met zekerheid bevestigen dat het retourrecht NIET vervalt als de doos geopend is of beschadigd is. Je mag het goed ook uitgepakt en getest hebben (niet intensief gebruikt, enkel getest). Wij zijn hier dagelijks mee bezig en geven geregeld juridische opleidingen aan bedrijven en beroepsfederaties en dit is één van de vaakst terugkomende fouten/onwetendheden bij online verkopers.

De reden waarom ze dit vaak vragen is simpel: hun eigen leverancier neemt de goederen vaak niet terug als de doos gepend is en zij kunnen zich niet beroepen op de consumentenbescherming ten aanzien van hun leverancier. Het is dan makkelijk (maar verboden) om de hete aardappel maar gewoon door te schuiven naar de consument...

Bij terugzenden moet je binnen 30 dagen volledige terugbetaling van aankoopprijs + originele kosten op je bankrekening ontvangen.

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “E-commerce”