Paar vraagjes i.v.m. webshop

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

Paar vraagjes i.v.m. webshop

#1 , 17 sep 2012 17:50

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een webshop. Vandaag heb ik mijn attest bedrijfsbeheer behaalt!

De prijzen van de producten variëren tussen 15 en 50 euro.
Ik wil zelf een vereenvoudigde boekhouding voeren, voorlopig zelfs zonder programma, om kosten te besparen.

De theorie ken ik, alleen mis ik nog wat praktijkervaring, en daarom een paar vraagjes:

1. Ben ik, mits het om verkoop op afstand gaat, verplicht een factuur te sturen naar mijn klant, of is een bestelbon/samenvatting voldoende?

2. Als ik vrij ben om te kiezen, wat is dan het meest praktisch: Globale inschrijving in dagboek van ontvangsten, en de klant krijgt een bestelbon o.i.d., of toch factureren en elke verkoop apart inschrijven.

3. Mag ik inkoop- en verkoopfacturen op de computer bewaren, in een pdf- of zelfs jpg-formaat? Mogen papieren facturen ook ingescand worden? Het is misschien de omgekeerde wereld: facturen elektronisch bewaren en dagboeken in papier bijhouden, maar het lijkt me voorlopig het meest eenvoudig.

4. Hoe zit het met het verwerken van uitbetalingen van een payment service provider?

5. Ik ben van plan om de verzending gratis aan te bieden. Verzending wordt dus niet gefactureerd. Stel dat ik 100 postzegels aankoop, waar komt dat dan de staan in de balans (ook al heb ik geen balans bij een vereenvoudigde boekhouding)? Boek ik dit als een voorraad, die bij elke verkoop minder wordt?


Een hele hoop vragen, korte antwoorden worden al zeer gewaardeerd.

Mvg,

Christiaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 17 sep 2012 18:28

Als al deze vragen niet behandeld worden in een cursus bedrijfsbeheer , dan vraag ik mij af wat men daar dan wel leert ?
Ik begrijp dat u kleinschalig wil beginnen , maar een boekhouder hoeft echt niet zoveel te kosten , en kan u veel ellende besparen .
Belastingen en BTW houden nl. geen rekening of u beginnend of ervaren bent ....Succes .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 17 sep 2012 18:42

Enig idee hoeveel boeken u moet houden?

Reclame

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 17 sep 2012 20:42

De cursus was niet altijd even helder. Ik hield er soms meer vragen als antwoorden aan over. Vandaar ook dit topic.

En euh, gewoon de dagboeken he: inkoop, verkoop, ontvangsten, thesaurie en inventaris.

Ik heb de grote lijnen van het systeem wel door. Het zijn vooral een aantal puntjes die ik graag even op de i had gezien...

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 17 sep 2012 21:33

Naar particulieren mag maar moet u geen facturen maken.
Particulieren btw inbegrepen -
Naar firma's MOET dat wel. Btw afzonderlijk maatstaf van heffing
Niet vergeten recupel,auvibel, reprobel, bebat enz niet vergeten en zorgen dat u ook in regel bent met die 'vzw's
Geen verzending aanrekenen dan zijn dat kosten.
3-maandelijke BTW aangifte ... via mail ik dacht per mxls bestand.
uw Rsz niet vergeten...
en de boeken zijn (nog steeds) verplicht ....

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 17 sep 2012 21:47

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 17 sep 2012 21:54

Niet vergeten uw webshop te laten voldoen aan de wettelijke vereisten van opzeg, termijnen, enz enz
(consumentenorganisatie'sb zijn hier streng op dus misschien best van de eerste keer juist)
dut eens lezen : http://statbel.fgov.be/nl/binaries/cons ... -36236.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en lid worden van een ondernemingsorganisatie

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 18 sep 2012 08:41

Heel erg bedankt voor alle tips. Soms is het toch niet te geloven wat er allemaal bij komt kijken om wat spullekes te kunnen verkopen...
Misschien is het toch wel verstandig een boekhouder te nemen. Al is het maar voor wat advies en om mijn belastingbrief in te vullen.
BTW moet in principe zelf wel lukken. Dan zal die boekhouder ook niet al te veel gaan kosten.

Die cursus bedrijfsbeheer was trouwens door de overheid geschreven.
Niet echt gericht om te helpen in de praktijk, eerder om het examen te halen...

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 18 sep 2012 10:36

U hebt toch een ondernemings- en btw nr hoop ik?

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 18 sep 2012 11:25

Zover sta ik nog niet, maar dat is uiteraard de bedoeling. Zonder BTW-nr kan ik sowieso geen inkopen doen bij de groothandel, dus valt er niet veel te handelen.

Ik ga het boek 'Enkelvoudig boekhouden' van de Lembre maar eens aanschaffen. Dit zal me wel duidelijkheid verschaffen.
Kan er altijd nog een boekhouder bij nemen. We zullen wel zien.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 19 sep 2012 08:15

“Art.56.§ 1. Ten aanzien van door Hem te omschrijven kleine ondernemingen regelt de Koning de wijze waarop de administratie, na overleg met de betrokken bedrijfsgroeperingen, forfaitaire grondslagen van aanslag vaststelt, wanneer zulks mogelijk is.§ 2. De kleine ondernemingen, met uitzondering van de BTW-eenheden in de zin van artikel 4, § 2, waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten.De in het vorig lid bedoelde kleine ondernemingen kunnen de belasting geheven van de goederen en de diensten die ze gebruiken voor het verrichten van hun handelingen niet in aftrek brengen en mogen evenmin op enigerlei wijze op hun facturen of op ieder als zodanig geldend stuk de belasting vermelden.”(3 juli 1969 Wetboek BTW).

“Artikel 1 Ten aanzien van ondernemingen die een activiteit aanvangen in de loop van een kalenderjaar dient het omzetcijfer van 5.580 EUR te worden verminderd naar rato van de duur van de activiteit van de onderneming gedurende het jaar van aanvang...”(Koninklijk besluit nr. 19, van 29 december 1992, met betrekking tot de vrijstellingsregeling bepaald door artikel 56, § 2, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde in het voordeel van kleine ondernemingen.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 26 sep 2012 13:34

Nog even een vraagje, ik ga me binnenkort inschrijven:

- Waar koop ik de dagboeken voor mijn boekhouding? Gewoon bij een drukkerij of zijn er speciale voorwaarden?

freelance
Berichten: 2615

#13 , 26 sep 2012 13:47

Drukkerij of papierwinkel ( bekende keten , mag geen reclame maken hier ) heeft zulke boeken . Zijn standaard voorgedrukt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

christiaanr
Topic Starter
Berichten: 12

#14 , 26 sep 2012 13:50

Ok, prima. Bedankt voor het snelle antwoord!

Franciscus
Berichten: 38603

#15 , 26 sep 2012 14:32

De meeste kantoorvakhandels hebben die boeken.
Vooral twee merken eerste begint met E en de andere begint met A..
zo heeft bij E her register bvba de code 9400X 8_)

Terug naar “E-commerce”