Webwinkel: wat met officiële distributeur?

AlexDK
Topic Starter
Berichten: 16

Webwinkel: wat met officiële distributeur?

#1 , 14 sep 2012 11:08

Hallo,

In mijn vrije tijd zou ik graag een webwinkel starten met producten van een bepaald merk.
Dit merk heeft een officiële distributeur die dit Amerikaanse merk mag invoeren in de Benelux.
Wanneer ik wat rondkijk op internet, dan zie ik dat ik die producten vanuit het Verenigd Koninkrijk goedkoper kan invoeren en iets goedkoper kan verkopen dan de Benelux-verdelers.
In principe zou ik dus het "verkopen met verlies" principe al niet schaden.
Waar ik mij wel vragen over stel... Is het toegelaten om die producten via het Verenigd Koninkrijk aan te kopen en dan te verkopen in oa. de Benelux? (bijgevolg dus het officiële benelux invoerkanaal negeren)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#2 , 14 sep 2012 11:13

Beste,

Je kan best even professioneel advies inwinnen voor je hiermee van start gaat.

Enerzijds is er de zogenaamde uitputtingsleer: (zeer kort samengevat) als een goed eenmaal regelmatig in het verkeer is gebracht binnen de EU, kan de producent zich niet verzetten tegen de latere doorverkoop ervan binnen de EU.

Anderzijds hebben hebben invoerders en verdelers vaak contracten met de producent waarin ze beloven niet te verkopen aan parallelle verkopers. Je riskeert dus op tenen te trappen...

Bovendien moet je voorzichtig zijn met merkenrecht, verkoop met verlies, vergelijkende reclame, etc...

Deftig advies voor je begint (ik bedoel een gesprek in de diepte met je advocaat en niet een post in een discussieforum) zijn echt wel nodig.

Veel geluk alvast,

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Terug naar “E-commerce”