Geldende wetgeving

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

Geldende wetgeving

#1 , 19 mei 2012 16:53

Welk recht is van toepassing voor:

Bedrijf met hoofdzetel in Frankrijk, in België met juridische vorm VBR en dus over een ondernemingsnummer beschikt?

Het bedrijf is online actief met volgende activiteiten "Groothandel in elektrische huishoudelijke apparaten en audio- en videoapparatuur; Groothandel in foto- en filmapparatuur en in andere optische artikelen; Groothandel in uurwerken en sieraden; Groothandel in sport- en kampeerartikelen, met uitzondering van fietsen; Groothandel in foto- en filmapparatuur en in andere optische artikelen" d.m.v. een webshop.

Volgens mij is toch het Belgische recht van toepassing of ben ik mis?

Indien meer info nodig is (naam, Onr. enz) stuur ik wel een PM op vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 mei 2012 19:23

Website met .be domeinnaam?

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#3 , 20 mei 2012 17:28

Inderdaad.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 20 mei 2012 17:50

Tenzij expliciet vermeld (in algemene voorwaarden), Belgische wetgeving.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#5 , 20 mei 2012 21:27

In de uitleg ivm bescherming van persoonsgegevens verwijzen ze naar Franse wetgeving. Wat mij toch vreemd lijkt.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 20 mei 2012 22:34

Algemene voorwaarden zijn van tel, en uw expliciete aanvaarding ervan, ernaar verwijzen is niet voldoende (ik ga er nu van uit dat er een commercieel dispuut is).

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#7 , 20 mei 2012 22:39

Het is eerder informatief. Het lijkt mij gewoon vreemd dat ik als Belgische consument, die iets aankoopt via een Belgische website (handelen ook met BE-ondernemingsnummer) eveneens op de hoogte dien te zijn van Franse wetgeving, enkel en alleen omdat het een van origine Frans bedrijf betreft.

Net zomin ik de Zweedse wetgeving dien te kennen als ik iets aankoop in de I**A.
Ik vind dat toch zeer vreemd.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 20 mei 2012 22:55

Misschien eens een informatief mailtje naar de privacycommissie? Zij kunnen u zeker verder helpen.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#9 , 20 mei 2012 23:22

Privacycommissie heeft al een mailtje ontvangen gezien ze zonder toestemming mijn gsm-nummer hebben doorgegeven aan derden. Ik ben toen alles beginnen uitpluizen en is mij opgevallen dat ze verwijzen naar een of andere Franse wettekst uit 1972, terwijl volgens mij de Belgische wetgeving van toepassing is, de zgn. "privacywet".

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#10 , 21 mei 2012 19:51

FYI het resultaat van de correspondentie met de betrokken firma:

Betrokken firma heeft schriftelijk toegegeven dat ze geen toestemming hadden om mijn gsm-nummer door te geven aan derden. Logisch, gezien er bij de inschrijving enkel de mogelijkheid geboden werd om aan te geven dat je email mocht doorgegeven worden aan derden.

Het zinnetje met betrekking tot het doorgeven van email aan derden werd intussen geherformuleerd als je een account aanmaakt, ze maken thans geen melding meer van email.
--> "Ik wil graag gratis de beste aanbiedingen van partners van X ontvangen (koopjes, promo-aanbiedingen, wedstrijden, enz…)".

Van zodra je ingeschreven bent, en in je account de nieuwsbrief inschrijvingen bekijkt, staat er echter nog steeds hetzelfde als voordien.
--> Ik wil per email op de hoogte gehouden worden van de aanbiedingen van de partners van X.com.

Ik heb eveneens gemerkt dat ze bij de inschrijving op de website voortaan naar de Belgische wetgeving verwijzen, en niet langer naar de Franse wettekst.
--> Nu staat er: Conform de wet van 8/12/1992 aangaande de bescherming van het privéleven met betrekking tot de verwerking van gegevens van persoonlijk karakter, heeft u ten allen tijde het recht van toegang en rectificatie van u aangaande gegevens.

(In de algemene voorwaarden en in je account zelf vermelden ze echter nog steeds de Franse wettekst.)

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#11 , 24 mei 2012 10:38

Beste,

De vraag welk recht van toepassing is, is een beetje genuanceerder dan Turaki laat uitschijnen.

Voor privacywetgeving: recht van de vestiging van de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking is van toepassing: hier dus wel degelijk Frankrijk.

Voor de consumentenbescherming: Kern van de vraag is of de site in kwestie zich specifiek richt op een Belgisch publiek. Dit kan o.m. blijken uit .be extensie, Nederlandse vertaling, leveringskosten naar België, Adwords in België, Belgisch telefoonnummer, etc... Als dat het geval is: Belgisch recht. Anders hoogstwaarschijnlijk Frans recht.

Met vriendelijke groeten,

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#12 , 24 mei 2012 12:11

De website in kwestie werkt met een .be extensie, richt zich specifiek op Belgisch publiek. Elk land heeft zijn eigen website, beschikt ook over een afhaalpunt in eigen land. Belgisch telefoonnummer enz.

Terug naar “E-commerce”