bijna dezelfde webshop domeinnaam

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

bijna dezelfde webshop domeinnaam

#1 , 16 apr 2021 10:51

Dag,

Ik wil een webshop starten met een domeinnaam die blijkbaar reeds bestaat als webshop, toch zo goed als.
Laten we als voorbeeld "buttonsmaken.be" en "buttons-maken.be" nemen.
"buttons-maken.be" heb ik 10 jaar geleden reeds geregistreerd om er een webshop mee op te starten. Blijkbaar bestaat "buttonsmaken.be" iets langer, maar was nog niet online als webshop.

Mijn webshop zal binnenkort online gaan met deze domeinnaam.
Kan hier wettelijk gezien iets tégen gebruikt worden ? Kan dit tegengewerkt/verboden worden ?


Yam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2021 11:49

Ik zou het om te beginnen al vervelend vinden dat mijn potentiële klanten bij een ander terecht komen als ze niet goed googlen. Of gaat het om een totaal ander product met een gelijkaardige naam qua shop?

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2021 12:04

het zijn dezelfde producten

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 17 apr 2021 20:06

Beste

Het gebruik van een merknaam moet klanten in staat stellen hun verwachtingen inzake producten en kwaliteit te bepalen. De merknaam is immers de onderscheidende factor tegenover andere aanbieders.
Het lijkt me dat uw keuze van merknaam bewust de bedoeling heeft om door verwarring onrechtmatig klanten af te werven. Dat leidt ongetwijfeld tot een rechtszaak die u gegarandeerd verliest.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2021 09:36

Het lijkt me dat uw keuze van merknaam bewust de bedoeling heeft om door verwarring onrechtmatig klanten af te werven.
u durft !
ik ben sind 1989 actief in de sector ... de domeinnaam heb ik al 8 jaar
een domeinnaam is GEEN merknaam

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2021 16:19

Hij die de eerste was is den eersten, ik heb mijn website naam al eens kunnen verkopen, het is een .BE en een .COM heb mijn tijd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “E-commerce”