Overtreding bij aankoop op Nederlandstalige buitenlandse webshop?

robert1701
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Overtreding bij aankoop op Nederlandstalige buitenlandse webshop?

#1 , 25 okt 2019 18:39

Wie koopt niet op het internet?
Het is niet altijd gemakkelijk te achterhalen in welk land de e-shop gevestigd is.
Vroeger wou .com zeggen dat het een e-shop was uit de USA. Maar tegenwoordig gebruikt iedereen deze extensie. Een voorbeeld is bol.com
De grote buitenlandse e-shops maken ook websites op maat. In Vlaanderen en Nederland krijg je dan een Nederlandstalige website op het scherm.
Dus veronderstel je dat je iets koopt in Vlaanderen of Nederland.

Zo kreeg ik een brief van de douane dat ze mijn zending uit Hong Kong hadden onderschept en dat het toestel niet conform was met deze en deze wet.
Hoe kon ik weten dat een Nederlandstalige website behoort tot een bedrijf uit Hong Kong.

Ben je dan eigenlijk wel in fout, als je zo misleid bent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 25 okt 2019 18:45

Dat klopt niet helemaal, voor de VS is het ".us". De ".com" komt van commercial, alle soorten winkels dus en is wereldwijd.

U kijkt best de contactgegevens van de website na om te kijken onder welk land de winkel valt. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat een winkel uit klantvriendelijkheid voor een vertaling zorgt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 okt 2019 20:18

Niet zomaar overal OK klikken en zomaar alles [algemene voorwaarden] aanvinken wat gevraagd wordt ...

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 28 okt 2019 10:27

je zou verschieten hoeveel nederlandstalige (meestal spotgoedkope) site er een bedrijfsadres in Hong Kong hebben.

Meestal op internet, als het er te mooi uitziet, moeten er al alarmbellen afgaan.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 okt 2019 11:28

Ben je dan eigenlijk wel in fout, als je zo misleid bent?
Meldde de webshop waar je kocht dat het toestel dat u aangekocht had weldegelijk gekeurd was voor de Europese markt? Als de webshop dit beweerde en het was niet het geval, kan je van misleiding spreken. Als de webshop hier niets over vermeldde, was het aan jou om uit te vissen of dit toestel zou kunnen geÏmporteerd worden (en is dit helemaal geen misleiding).

Als je zelf niet de kennis hebt of niet de tijd en moeite wenst te steken in het uitzoeken van dit soort zaken, kan je beter niet online shoppen, of je beperken tot webshops waarvan je 100% zeker weet dat ze in België / Nederland /... gevestigd zijn.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 okt 2019 19:01

Ben je dan eigenlijk wel in fout, als je zo misleid bent?
Meldde de webshop waar je kocht dat het toestel dat u aangekocht had weldegelijk gekeurd was voor de Europese markt?
Alles CE gekeurd uiteraard

China Export :lol:

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 31 okt 2019 19:42


Alles CE gekeurd uiteraard

China Export :lol:
Verschil is nauwelijks te zien : https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “E-commerce”