Domeinnaam overnemen van iemand die hem niet gebruikt

jan.caerels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Domeinnaam overnemen van iemand die hem niet gebruikt

#1 , 30 jul 2019 15:53

Toen ik vorig jaar nog studeerde had ik een les over ICANN en domeinnamen.
De stof zit wat ver, maar ik meen me te herinneren dat je voor het gebruiken van een domeinnaam een rechtmatig belang nodig hebt.

In simpele woorden: domeinnamen die zonder eigen belang of met kwaad opzet gekocht zijn kunnen afgenomen worden.

Nu heb ik interesse om een website te starten op enkele domeinnamen, maar uiteraard is de helft van de .be domeinnamen die ik interessant vind alweer opgekocht en al 10 jaar gereserveerd. Ze doen er dus niks mee. Als ik hen contacteer zeggen ze vaak: "Ik was van plan er iets mee te doen, maar heb te veel werk. Indien ik een goed voorstel krijg wil ik hem wel overdragen".

Juridisch gezien vroeg ik mij af wat ik kan doen om die domeinnaam goedkoop in mijn bezit te krijgen, aangezien ik er wel plannen mee heb, maar geen 500 € wil betalen.
Moet je bij DNS Belgium/ICANN iets invullen?

Wie kan helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 30 jul 2019 17:40

Ik vrees dat je daar weinig kunt tegen beginnen. Iedereen heeft het recht een domeinnaam te registreren en (niet) te gebruiken. Bij DNS geldt "first come, first serve". Volgens mij zijn er 2 mogelijkeheden:
- je bewijst dat jij een merknaam hebt geregistreerd (Benelux merkenbureau gezien .be naam) en dat de andere persoon deze naam niet mag gebruiken (ook niet als domeinnaam);
- je moet aantonen dat jij belang hebt bij de domeinnaam en dat de huidige houder van de domeinnaam zonder enig recht of legitiem belang jegens de domeinnaam deze heeft geregistreerd EN met doel een derde (jou) te schaden of er een ongerechtvaardigd voordeel uit te halen.

Dat is natuurlijk quasi onbegonnen werk.

jan.caerels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2019 18:51

@BrainTrain Inderdaad da's onbegonnen werk gewoon. Toch bedankt voor je reactie :)

Reclame

Terug naar “E-commerce”