Buitenlanders geweerd van website is dit wettelijk?

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Buitenlanders geweerd van website is dit wettelijk?

#1 , 12 aug 2022 19:02

Hallo,
De meesten onder jullie kennen wel 2dehands.be of de franse versie 2iememain.be
In frankrijk is dit Leboncoin.fr
Een gigantische website. Een veelvoud tov 2dehands.

Graag had ik mijn spullen daar willen verkopen wegens een breder publiek dan ons klein landje. (praktische beslommeringen ivm leveren,schade etc doet er hier even niet toe in deze vraagstelling)

Dit lukt dus niet.

Mijn IP adres is uit België afkomstig en is een probleem.
Ze doen ook een check van je telefoonnummer en er staat al vooringevuld "+33" daar willen ze een controlecode naartoe sturen.
Dat is de landcode voor telefoonnummers van FR. Bij ons is dit "+32"

Die +33 kun je niet verzetten naar +32. Staat vast.

Is dit wettelijk om een "niet fransman" te weigeren om een account aan te maken op een Franse site volgens de Europese wetgeving?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 aug 2022 19:14

Vraagje: wat is er onwettelijk aan het feit dat een webforum zich beperkt tot het binnenlands publiek om privépersonen de mogelijkheid te bieden eigen tweedehands producten te koop te stellen?

builder
Berichten: 189

#3 , 12 aug 2022 19:16

Er wordt niet geweigerd op basis van nationaliteit maar wel op basis van woonplaats. Dit is geen discriminatie.

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2022 22:04

Ik dacht (blijkbaar verkeerdelijk) iets in de trend van vrij verkeer van goederen/diensten aanbieden binnen de EU.
Ze weigeren idd niet op nationaliteit, maar op woonplaats.
Een afgeschermde markt.

Ik begrijp best dat een (particuliere) Belg niet kan genieten van de fiscale voordelen van een ander land. (alhoewel een multinational wel van vele walletjes kan eten met een batterij juristen/avocaten)

Maar het was de eerste keer dat ik op een website bots waar ik geen account kan aanmaken.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2022 22:08

Vraagje: wat is er onwettelijk aan het feit dat een webforum zich beperkt tot het binnenlands publiek om privépersonen de mogelijkheid te bieden eigen tweedehands producten te koop te stellen?
Ik volg u,maar...
.... ze hebben geen probleem om op hun forum de Franse gebruikers de kans te bieden om hun vakantiewoningen te verkopen die in het buitenland gevestigd zijn.
Plots gelden de landsgrenzen niet meer....

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2022 23:15

Belgen hebben het talent om zich aan te passen aan de geldende regels.
Zo ook ik.
Ik heb mijn account op leboncoin kunnen bemachtigen via een dubbele omweg.
Topic mag slotje hebben.

Terug naar “E-commerce”