Is een verzekerde verzending nemen een overbodige luxe?

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

Is een verzekerde verzending nemen een overbodige luxe?

#1 , 06 sep 2019 17:26

Normaal gezien als ik het goed op heb dan is eigenlijk de verkoper altijd verantwoordelijk voor de verzending, zowel tussen particulieren als commercieel. Als koper heb je namelijk een contractuele overeenkomst met de verkoper maar niet met het postbedrijf.

Wat is het nut dan eigenlijk van verzekerd verzenden? Sommige webshops geven de optie om voor een duurdere prijs verzekerd te zijn tegen diefstal of beschadiging, etc. van een pakketje. In feite doe je daar dan de verkoper een gunst mee door zelf een onnodige extra verzekering te nemen?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TomDZ1979
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2019 12:03

Waarom: Omdat velen dit niet weten en de optie toch nemen.

Probleem is vaak dat u wel gelijk kan hebben, maar het zeer moeilijk is om de webshop te dwingen om u terug te betalen. Zo heb ik ooit een gsm gekocht via een "Belgische" website (die achteraf vanuit China bleek te worden gerund). GSM is onderweg ergens verloren gegaan. De website vertelde me dat ze slechts 25 eur terugbetalen volgens hun algemene voorwaarden vermits ik geen verzekering had genomen. Gelukkig had ik met PayPal betaald en passen zei de Belgische wetten wel toe. Uiteindelijk dus het volledige bedrag terug zonder verzekering te nemen. Maar stel nu dat u niet via PayPal betaald heeft. Dan wordt het heel moeilijk om zulke site te verplichten om terug te betalen: gaat u naar China om een rechtzaak te beginnen?

Reclame

Terug naar “E-commerce”