Virtueel geld verkopen

no1s perfect
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Virtueel geld verkopen

#1 , 30 aug 2017 13:12

Beste


Ik probeer een korte schets te bezorgen.

Er is een online MMORPG spel RuneScape, veel mensen spelen het en de laatste jaren is "gold farmen" populair geworden.
Gold Farmen is accounts creeren met het doel (in game) geld te verdienen door middel van virtuele robots die spelen in plaats van een persoon zelf. Dit alleen al is tegen de terms of service van Jagex (eigenaar van RuneScape).

Het virtueel (in game) geld dat de robots verdienen wordt dan verkocht aan echte spelers die geen tijd in het spel willen steken om geld te verdienen.
Ook het verkopen hiervan is tegen de terms of service van Jagex.

Er zijn duizenden personen die dit echter allemaal doen.
Sommigen verdienen tot € 1.000 per maand aan het verkopen van "RuneScape geld".

Mijn vraag is of dit allemaal wel legaal is en of hiermee problemen kunnen opduiken?
Ik vermoed dat er automatisch een belletje gaat rinkelen als er bij iemand elke maand € 1.000 van Paypal op hun bankrekening wordt gestort?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 aug 2017 13:20

Als dat een (semi-)beroepsactiviteit is moet je die inkomsten declareren in je belastingsaangifte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

no1s perfect
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2017 14:51

Vanaf wanneer is het een beroepsactiviteit?

Als ik dit bijvoorbeeld zou doen, ik heb een fulltime job, maar dan zouden de 'robots' thuis 24/7 geld verdienen dat ik dan dagelijks bv aan een bedrijf verkoop.

En zijn er niet automatisch problemen als je de terms of service breekt?
Ik dacht altijd dat men dan sowieso een rechtzaak of dergerlijke kan aanspannen wanneer je de TOS verbreekt.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 30 aug 2017 15:11

De kans dat je een rechtszaak aan je been krijgt is redelijk miniem, men zal eerder systemen hebben om die bots te detecteren, en dan zal hun TOS hen toelaten van zulk een spelersaccount te annuleren en alle eventuele "virtuele" valuta teniet te doen.

Je groter probleem gaat hier bij de Belgische fiscus liggen.
Elke activiteit die bedoeld is om een inkomen te vergaren op regelmatige basis wordt door de fiscus als een zelfstandige activiteit beschouwd.

En men beschouwd het al snel regelmatig (bedragen spelen daarbij geen rol voor de fiscus), één keer eens een auto kopen, die wat oplappen en met wat winst verkopen gaan ze niet om malen, doe dit 4 keer per jaar en je valt al in het kader "regelmatig".

En wanneer je het legaal (fiscaal toch) wenst te doen wordt het alvast een stuk minder interessant, eerst zien dat je bedrijfsbeheer hebt, ondernemingsnummer aanvragen (vermoedelijk eenmanszaak in bijberoep), indien je onder de 25,000€ omzet/jaar zoekt te blijven onmiddellijk Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen aanvragen, en vanaf dan al je boekhoudkundige verplichtingen nakomen.

Op elke euro die je ontvangt (verminderd met eventuele "bedrijfsonkosten") moet je een dikke 20% sociaal verzekeringsfonds betalen, en wat dan nog overblijft komt bij je inkomen van je hoofdberoep, dus wordt meestal aan een van de hoogste belastingschalen belast (reken maar een 40 tot 50% wanneer je een full-time job hebt).

Je 1000€ wordt op die manier al snel maar 500€ meer!

Je kan gokken dat je fiscaal onder de radar kan blijven, maar dit kunnen we op een juridisch forum uiteraard niet aanbevelen, en de kost wanneer je toch "gepakt" moest worden kan zeer indrukwekkend hoog zijn!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 aug 2017 16:26

Als dat een (semi-)beroepsactiviteit is moet je die inkomsten declareren in je belastingsaangifte.
Hoe ga je lucht aangeven aan de belastingdienst? In inhoudsmaat? Daarvoor zijn geen codes voorzien :lol:

berenod
Berichten: 942

#6 , 30 aug 2017 16:31

Als dat een (semi-)beroepsactiviteit is moet je die inkomsten declareren in je belastingsaangifte.
Hoe ga je lucht aangeven aan de belastingdienst? In inhoudsmaat? Daarvoor zijn geen codes voorzien :lol:
???

De topic starter schrijft zelf dat het over harde Eurootjes gaat, maandelijks overgeschreven van een paypal account naar zijn vermoedelijk Belgische bankrekening. En hij geeft zelf een eventueel jaarinkomen van 12,000€ op!
Daar vind je toch de juiste codes voor!

Terug naar “E-commerce”