Ecommerce site klaar: zijn wij aansprakelijk?

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

Ecommerce site klaar: zijn wij aansprakelijk?

#1 , 16 jun 2009 15:40

Hoi iedereen,

ik en een partner hebben een e-commerce dienst gelanceerd waarmee anderen online producten kunnen verkopen. Hiervoor betalen onze leden een maandelijkse prijs, om ons systeem te mogen gebruiken.

Onze vraag is nu:
- zijn wij verantwoordelijk voor wat andere mensen online verkopen
- zijn wij verantwoordelijk voor eventuele uitval van onze servers waardoor eventueel een verkoop is misgelopen door onze klanten
... enzovoort

Wij willen graag duidelijk naar onze klanten toe communiceren dat wij hiervoor niet verantwoordelijk zijn door middel van gebruiksvoorwaarden die men moet accepteren vooraleer men kan lid worden.

Is dit voldoende of niet? Ik en mijn partner hebben geen onderneming maar wel een eigen ondernemingsnummer. Met andere woorden: wij zijn in principe onbeperkt persoonlijk aansprakelijk. Maar in welk geval?

Hartelijk dank voor jullie hulp, dit is echt niet helemaal duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
witje
Berichten: 80

#2 , 30 mei 2010 16:39

Laat uw voorwaarden opstellen door een advocaat die thuis is in ict of ga spieken bij de voorwaarden van ebay.

U bent niet verantwoordelijk voor individueel toezicht, of als u gewoon optreedt als doorgeefluik.
Als u echter bepaalde dingen opslaat (host enz.), of de communicatie loopt via een door u aangeboden dienst waarbij u zelf de gebruikers selecteert dan bent u wel verantwoordelijk.

Bovendien moet u steeds oppassen: als bv. een gebruiker in de fout gaat (vb verkoop namaak, laster en eerroof,...) en u bent daarvan op de hoogte, dan bent u wel verantwoordelijk en moet u bv. toegang ontzeggen.

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 07 jul 2010 13:56

Laat uw voorwaarden opstellen door een advocaat die thuis is in ict of ga spieken bij de voorwaarden van ebay.

U bent niet verantwoordelijk voor individueel toezicht, of als u gewoon optreedt als doorgeefluik.
Als u echter bepaalde dingen opslaat (host enz.), of de communicatie loopt via een door u aangeboden dienst waarbij u zelf de gebruikers selecteert dan bent u wel verantwoordelijk.

Bovendien moet u steeds oppassen: als bv. een gebruiker in de fout gaat (vb verkoop namaak, laster en eerroof,...) en u bent daarvan op de hoogte, dan bent u wel verantwoordelijk en moet u bv. toegang ontzeggen.
gebruikers kunnen bij ons een account aanmaken en een webshop opstarten. Ze slaan dus hun productfoto's en informatie bij ons op.
We kunnen echter geen 100% toezicht houden op élke product dat iemand toevoegt

wanneer we een klacht binnenkrijgen over misbruiken of foutieve handelingen wordt de account wel gesloten, maar ook dat is wellicht niet voldoende?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jul 2010 18:19

De "inbreuk" moet geblokkeerd worden, dus dat is voldoende.

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#5 , 08 okt 2010 18:08

Let nog even op: in principe is het best dat je helemaal geen toezicht uitoefent. Als blijkt dat je wel toezicht hebt uitgeoefend en een bepaald probleem (bvb nagemaakte goederen ,gestolen goederen) niet hebt gemerkt, kan je als service provider aansprakelijk zijn samen met de aanbieder.

Zoals witje al zei, je algemene voorwaarden met gebruikers én je contracten met aanbieders moeten goed opgesteld zijn (o.m. deftige SLA's voorzien tav aanbieders en goede uitsluitingen van aansprakelijkheid voorzien tav gebruikers). Er is zeker wel een advocaat gespecialiseerd in IT en internet bij jou in de buurt die je op weg kan helpen.

Terug naar “E-commerce”