Google Adsense en belastingen

bdv
Topic Starter
Berichten: 21

Google Adsense en belastingen

#1 , 25 sep 2010 10:46

Hallo iedereen,

Zoals heel wat mensen startte ik als hobby een eigen website op. Ik plaatste er dan ook enkele google adsense advertenties op om de kosten van de website te kunnen betalen. De site won de laatste maanden aardig aan populariteit waardoor ik in enkele maanden tijd een inkomen verkregen heb van ongeveer 1000€ per maand. Nu zit ik wat met de handen in het haar omdat ik dit waarschijnlijk niet meer kan aangeven als occasioneel inkomen.

Omdat ik net afgestudeert ben en hier graag zou van leven en de website uitbouwen is de vraag hoe ik dit dan best aanpak met de belastingen?

Ik zal dus ( als alles goed blijft gaan) rond de 12.000€ per jaar verdienen. Kies ik voor een zelfstandig statuut, onderneming of kijk ik best voor een offshore bedrijf?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 sep 2010 15:26

Beste,
Je gaat best eens samenzitten met een goede boekhouder.
Dat kost je dan misschien een paar euro's, maar je vermijdt problemen met onze fiscale vrienden.
Vraag hem zeker eens of een Commanditaire Vennootschap niks voor jouw is: volwaardige vennootschap maar met bitter weinig administratieve/boekhoudkundige last.

Justiceseeker
Berichten: 354

#3 , 26 sep 2010 11:18

Kan je een link naar je pagina sturen?

Justiceseeker :-)

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 sep 2010 10:31

“Art.3.§ 1. Dit besluit verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon, die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is. Wordt geacht, tot bewijs van het tegendeel, zich in de in het vorig lid bedoelde voorwaarden tot onderwerping te bevinden, ieder persoon die in België een beroepsbezigheid uitoefent, die inkomsten kan opleveren bedoeld in artikel 23, § 1, 1° of 2°, of in artikel 30, 2° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Indien uw prestaties hieraan voldoen dan dienen de inkomsten eruit aangegeven aan de belastingen als beroepsinkomsten en is aansluiting bij een sociale verzekeringskas en inschrijving bij BTW en Kruispuntbank Ondernemingen vereist.

Indien het bedrag van uw inkomsten laag genoeg is dan kan u vrijgesteld zijn van bijdragen aan voornoemde sociale verzekeringskas en in aanmerking komen als ‘kleine onderneming’ in de zin van art.56 BTW-Wetboek en K.B. nr.19.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bdv
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 03 okt 2010 16:53

Beste,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Helaas ben ik nog steeds geen stap verder gekomen...

Als ik het goed uitreken kost mij dit 50% inkomsten (met om het even welke bedrijfsvorm). Dit vind ik wel absurd voor een opstartend bedrijf met laag inkomen. Dan kan ik evengoed gaan doppen en heb ik 700€ waar ik niets voor hoef te doen en leef op de kap van anderen.

Zijn hier toevallig mensen die in dezelfde situatie verkeren? Het is bijzonder moeilijk informatie terug te vinden over online ondernemen. Zelfs bij belastingsdiensten en boekhouders kunnen me niet grondig informeren. Ondertussen is elke bedrijfsvorm me al aangeraden. (zelfstandige, LLC, Limited, BVBA, EBVBA,..)

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 03 okt 2010 17:19

Tja, dat is België...

Als jij gewoon gaat werken aan een standaard nettoloon van €1500 kost je je baas ongeveer €5000, tenzij deze hier of daar van een sociaal voordeel kan genieten. Als je dan niet alleenstaand bent, braafjes pensioensparen of een woninglening betaald kan het zijn dat je wat terugkrijgt van de belastingen. Neem dat je hierdoor een goede €1650 per maand kan spenderen, wel op alle producten die koopt betaal je nog eens gemiddeld 21% belastingen. Als je dan van je €1650 er een duizend uitgeeft betaal je dus nog eens een kleine €200 aan de overheid. Van de €5000 die je baas dus voor jou betaald blijft er op het einde van de rit €1450 over zonder het te hebben over belastingen op je spaar en beleggingstegoeden, verplichte verzekeringen, etc etc.
Ik denk dat de gewone werknemer nog jaloers gaat worden op jouw luxueuze 50%...

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 okt 2010 00:09

bdv, soms moet je ook aan de iets langere termijn durven denken: indien je website echt een schot in de roos wordt en er bijvoorbeeld geïnteresseerde overnemers opduiken, dan kan het interessant zijn om hen je aandelen in je vennootschap aan te bieden.

Meerwaarden op aandelen zijn immers in principe onbelast.

Terug naar “E-commerce”