vrijwilliger

erwinds1@outlook.com
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vrijwilliger

#1 , 11 jan 2019 10:41

is het mogelijk je vrijwillig op te geven om te zetelen in een assisenjury?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 11:22

Neen, ik denk dat er anders duizenden aanvragen zouden binnenkomen... 't Is een redelijk "lukratieve" bezigheid: je loon wordt gewoon doorbetaald, en je krijg daarbovenop een vergoeding van meer dan €40 per dag, en een km-vergoeding van € 0,5 per km... Dus stel dat je 40 km van het hof woont, en het proces 5 dagen duurt, dan heb je een "extraatje" van meer dan €400 bovenop uw loon, terwijl je een week lang ipv te gaan werken, zo'n (dikwijls interessant) assisenproces kan volgen...

OK, op het einde van de rit moet je wel in samenspraak met de andere juryleden een uitspraak doen die een enorme impact heeft op het leven van de beschuldigde. Er rust dus wel wat verantwoordelijkheid op uw schouders. En zo'n proces kan voor sommigen emotioneel wel zwaar zijn. Ook iets om niet uit het oog te verliezen.

Maar uzelf opgeven om in een assisenjury te zitten, zal niet lukken, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2019 11:43

Neen, ik denk dat er anders duizenden aanvragen zouden binnenkomen... 't Is een redelijk "lukratieve" bezigheid: je loon wordt gewoon doorbetaald, en je krijg daarbovenop een vergoeding van meer dan €40 per dag, en een km-vergoeding van € 0,5 per km... Dus stel dat je 40 km van het hof woont, en het proces 5 dagen duurt, dan heb je een "extraatje" van meer dan €400 bovenop uw loon, terwijl je een week lang ipv te gaan werken, zo'n (dikwijls interessant) assisenproces kan volgen...

OK, op het einde van de rit moet je wel in samenspraak met de andere juryleden een uitspraak doen die een enorme impact heeft op het leven van de beschuldigde. Er rust dus wel wat verantwoordelijkheid op uw schouders. En zo'n proces kan voor sommigen emotioneel wel zwaar zijn. Ook iets om niet uit het oog te verliezen.

Maar uzelf opgeven om in een assisenjury te zitten, zal niet lukken, denk ik.
Je bekijkt het wel raar, €40/dag x5= €200/week
Van die km/vergoeding heb je ook de onkosten/ verbruik en sleet.
Voor €200/uur kan je een advocaat amper een uurtje er laten aanwezig en dan nog zonder zijn onkostenvergoeding.
Ik ben niet zo happig in elk geval.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2019 11:52

Je bekijkt het wel raar, €40/dag x5= €200/week
Goed gerekend. En 80km * €0,5 x 5 dagen = nog eens €200
Van die km/vergoeding heb je ook de onkosten/ verbruik en sleet.
Die heb ik ook als ik die dagen zou moeten gaan werken, maar daar krijg ik maar een tiende van dat bedrag voor een even lange afstand.
Voor €200/uur kan je een advocaat amper een uurtje er laten aanwezig en dan nog zonder zijn onkostenvergoeding.
??? Sinds wanneer moet je een advocaat meenemen als je als juryldig moet zetelen? Of bedoel je dat in het geval het jurylid een advocaat zou zijn? Daar heb ik het niet over, hé. Ik heb het over iemand die werknemer is. Die verliest niets van zijn loon, gedurende het proces. Maar krijgt er wel een paar honderd euro bij. Voor zelfstandigen / vrije beroepen is het inderdaad wat anders, maar die kunnen zich vrij eenvodig laten vrijgesteld worden en zullen al niet vrijwillig gaan zetelen, moest dit al kunnen...

Ik had het dus over waarom het niet mogelijk is om u op te geven als vrijwilliger, en daar is het antwoord: omdat dit voor héél veel mensen een extra zakcentje zou opleveren en er dus veel te veel vrijwilligers zouden zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 11 jan 2019 12:06

Plus niet te vergeten dat de mensen die terecht staan, een aantal supporters zouden kunnen aansporen zich kandidaat te stellen, wat niet noodzakelijk bevorderlijk is voor een onpartijdige jury.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 11 jan 2019 14:36

Misschien kan je je beter én met meer kans op succes vrijwillig melden als bijzitter bij de verkiezingen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2019 14:48

Misschien kan je je beter én met meer kans op succes vrijwillig melden als bijzitter bij de verkiezingen.
Kan dat? Geen idee wie dit voor zijn plezier zou gaan doen, maar 'k wil wel eens weten of je jezelf daarvoor kan opgeven en of dit ook aanvaard wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 11 jan 2019 15:48

Dat schijnt vroeger we gebeurd te zijn, maar even gezocht en helaas... https://www.vlaanderenkiest.be/faq/moge ... -telbureau
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 11 jan 2019 15:54

Je kunt wel vrijwillig de plaats innemen van een bijzitter (als de voorzitter daarmee akkoord gaat).
Je gaat voor het openen van het kieslokaal naar het lokaal waar je moet stemmen.
Daar vraag je of iemand bereid is zijn plaats af te staan. Er is er altijd wel eentje daartoe bereid (die wordt dan meteen onwel en moet dus dringend vervangen worden). En een voorzitter heeft liever een gemotiveerde vrijwilliger dan een uitgelote dwarsligger.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Staatsrecht”