Boete voor te laat als bijzitter tijdens de verkiezingen

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Boete voor te laat als bijzitter tijdens de verkiezingen

#1 , 08 jan 2019 20:36

Geachte,

ik krijg vandaag tot mijn ontsteltenis bericht dat ik een boete van 250 € moet betalen omdat ik te laat op het kiesbureau verscheen. Wat voor mij als alleenstaande een serieus bedrag is dat ik eerlijk gezegd ook niet kan missen. Ik ben echter noch opzettelijk te laat verschenen, noch heb ik me overslapen. Ik ben op tijd vertrokken maar het kiesbureau (sportzaal) ligt achterin in een wirwar van straatjes in een buurt waar ik normaliter nooit kom, de sportzaal staat ook nergens met een wegwijzer aangegeven, en in het pikkedonker heb ik me van straat vergist waardoor ik verloren gereden ben en te laat was. Ik heb dit proberen uit te leggen aan de voorzitter maar die behandelde me onmiddellijk zeer onvriendelijk en wou me niet eens horen. En neen, ik heb geen GPS in de wagen. Ik rij met een simpel oud bakske.
In de brief staat nergens waar je terecht kan voor eventuele vragen of om de situatie uit te leggen. Enkel dat ik het dossier in Hasselt in kan zien tot 19 januari 2018, tegen dan moet ook die 250 Euro betaald zijn. Door mijn werk geraak ik daar in zo korte tijd gewoon niet.

Weet iemand van jullie waar ik terecht kan om de situatie uit te leggen in de hoop daar wel begrip te krijgen?
Het kan toch niet dat je zonder verweer moet betalen terwijl je gewoon stomweg verloren gereden bent?
Laatst gewijzigd door XXX123 op 08 jan 2019 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2019 20:38

Ik ben daar trouwens gewoon in de kantine blijven wachten tot het kiesbureau open ging en heb dus ook vlak na de opening mijn stem uitgebracht.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 08 jan 2019 21:04

U kan het voor de rechtbank proberen, maar de kans is m.i. zeer groot dat hij niet onder de indruk zal zijn van uw excuus en dat hij u veroordeelt tot extra kosten. Mijn raad is gewoon de 250 euro betalen.

Reclame

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2019 21:12

Het is geen excuus. Het is gewoon de waarheid. Ik had trouwens graag blijven zitten vanwege de vergoeding. Ook al is die niet vet, ik kan ze goed gebruiken.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 08 jan 2019 21:18

Ik ben niet degene die u gaat moeten overtuigen..

berenod
Berichten: 942

#6 , 09 jan 2019 05:43

Er is ook helemaal geen excuus.

Vandaag de dag is het perfect mogelijk om het correcte adres even op voorhand met google maps op te zoeken, en de route uit te stippelen.
Indien u aan Google maps zegt op welke dag en welk uur u er wenst aan te komen gaat die zelfs zeggen om wat uur thuis moet vertrekken.

Bijzitters worden sowieso gekozen op basis van opleiding/soort tewerkstelling, dit om te vermijden dat men mensen zou krijgen die niet capabel zijn om als bijzitter te functioneren, men zou van zulke mensen kunnen verwachten dat die voldoende kunnen anticiperen om op tijd thuis te vertrekken zodat ze tijdig op een vreemde locatie waar ze niet bekend zijn toekomen.

Mijn 78 jarige moeder (gepensioneerde lerares dus heeft verschillende keren mogen gaan bijzitten) kan dit zelfs vandaag nog perfect met de hulp van haar Tom Tom in haar "oud bakske".

Geen verwijt naar u toe, maar met bovenstaande kan u een beetje de redenering van de rechter anticiperen moest u willen aanvechten en naar de rechtbank gaan!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2019 08:15

Dat men gekozen word op basis van opleiding en soort tewerkstelling, daar geloof ik wel geen snars van.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 jan 2019 09:38

En toch klopt het. Waarom zouden er anders zoveel leraren, ambtenaren, en/of bedienden in het stembureau zitten en zelden of geen werklozen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jan 2019 11:02

Dat men gekozen word op basis van opleiding en soort tewerkstelling, daar geloof ik wel geen snars van.
Het klopt nochtans wel. De lokale besturen vragen zelfs lijsten op bij andere lokale besturen van ambtenaren die op hun grondgebied hun domicilie hebben :roll:

Een ander lokaal bestuur dat ik ken nodigt standaard ieder jaar alle mensen uit waarvan geweten is dat ze in een financiële instelling werken...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jan 2019 12:14

Je moet een onderscheid maken tussen de stembureaus (waar je stemt) en de telbureaus. Voor de telbureaus geldt
Een eerste lijst bevat de volgende categorieën van kiezers:
1° de magistraten van de rechterlijke orde;
2° de gerechtelijke stagiairs;
3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;
4° de notarissen;
5° de gerechtsdeurwaarders;
6° de personeelsleden van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn van niveau A, B, C of gelijkwaardig;
7° het onderwijzend personeel.
Uit deze lijst worden de voorzitters van de stem- en telbureaus aangesteld en de bijzitters van de telbureaus.

Voor de bijzitters van de stembureaus komen alle kiezers in aanmerking, ongeacht hun opleiding.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2019 12:33

Mijn schoondochter is lerares en die word altijd opgeroepen bij een tel bureel, en dit sinds vele jaren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jan 2019 18:01

Ik heb de route dezelfde morgen nog opgezocht voor ik vertrok. Google gaf 7 minuten aan. Ik ben een half uur op voorhand vertrokken. Bovendien heb ik een gps app op mijn smartphone die geen verbinding nodig heeft om te werken. Maar toen ik aan het deel van de route kwam waar ik niet zeker meer van mijn stuk was en mijn smartphone wou nemen, bleek ik die thuis vergeten te zijn. Omdat ik meende de sportzaal zo ook wel te kunnen vinden, ben ik doorgereden om toch maar zeker niet te laat te komen. Helaas heb ik er niet bij stil gestaan dat de buurt van Het Geleeg in Leopoldsburg een wirwar van straatjes is. Ook had ik niet verwacht dat nota bene een sportzaal, nergens aangegeven zou staan.

De verkiezingen starten pas om 8 uur terwijl ik om 10 na 7 al op het bureau verscheen en meer dan bereid was om te blijven. De voorzitter had volgens mij er ook voor kunnen kiezen om degene met de jongste kinderen naar huis te laten gaan en mij in de plaats achter die tafel te zetten (ik heb geen kinderen). Maar hij koos ervoor om me af te snauwen en geen kans te geven!

En ik werk in een magazijn als orderpicker en heb op de schoolbanken mijn broek versleten voor een opleiding tot decoratief en reclameschilder, niks hoog afgestudeerde dus.

Sorry, maar ik vindt de bureaucratie rond de verkiezingen gewoon onmenselijk geworden. zich vergissen is menselijk zeggen ze maar blijkbaar geld dit niet voor iedereen :(

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 jan 2019 19:47

Waarschijnlijk hebben de personen die worden opgeroepen, om 7 Hr al de eed afgelegd, en kan hij dus niemand anders meer aanduiden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 12 jan 2019 20:21

Het zal een zeer gestresseerde voorzitter geweest zijn in het geval van TS.
Ik ben talrijke malen voorzitter geweest van zowel stemopnemings- als telbureau's.
Geregeld was er iets mis met de opkomst van de bijzitters van de stemopnemingsbureau's,
maar ik heb daar steeds de spreekwoordelijke mouw aan gepast en niemand in de problemen
gebracht. Enkele keren meegemaakt dat voorzitters van naburige stemopnemingsbureau's door het lint gingen (tot en met politie-interventies) omdat er iets niet volgens de kleine regeltjes verliep bij de samenstelling van hun bureau.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 jan 2019 20:28

De instructies vermelden toch dat u pas om 7.30 uur aanwezig moet zijn?

Terug naar “Staatsrecht”