boete wegens afwezigheid als bijzitter tijdens verkiezingen

saci
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

boete wegens afwezigheid als bijzitter tijdens verkiezingen

#1 , 08 jan 2019 14:45

Hallo

Ik heb een brief ontvangen waarin staat dat ik een boete van 250 euro moet betalen omdat ik dus afwezig was als bijzitter tijdens de verkiezingen. Ik zat de periode voor en na de verkiezingen in het buitenland dus heb ik de oproepingsbrief niet in ontvangst kunnen nemen. Ik werd zelfs bijna geschrapt van het bevolkingsregister :?. Nu is mijn vraag wat kan ik allemaal doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2019 14:51

Er zijn twee opties:

1) de boete betaling
2) verschijnen voor de correctionele rechtbank en zeer hoogstwaarschijnlijk een veelvoud hiervan betalen

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 08 jan 2019 15:13

Op zich is verblijf in het buitenland een geldige reden voor een vrijstelling, maar er wordt wel van u verwacht dat u uw post regelt en tijdig op brieven reageert.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2019 15:28

Ik heb een brief ontvangen waarin staat dat ik een boete van 250 euro moet betalen omdat ik dus afwezig was als bijzitter tijdens de verkiezingen.
Terechte boete, indien u effectief afwezig was.
Ik zat de periode voor en na de verkiezingen in het buitenland dus heb ik de oproepingsbrief niet in ontvangst kunnen nemen. Ik werd zelfs bijna geschrapt van het bevolkingsregister :?.
Met andere woorden: u hebt uw administratie niet op orde gezet voor uw vertrek naar het buitenland? Niemand die voor u uw post opvolgde? Tja, da's uw verantwoordelijkheid, natuurlijk, niet die van de overheid...
Nu is mijn vraag wat kan ik allemaal doen?
De opties zijn hierboven beschreven. Ik zou voor het eerste kiezen, want je maakt weinig kans voor de rechtbank.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2019 15:36

@Leen

Als er niet werd gereageerd op de aanwijzingsbrief maakt de boete al verantwoord. Als je pas een reden van afwezigheid kenbaar maakt op de rechtbank zie ik hem geen schijn van kans maken eerlijk gezegd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2019 15:43

Je weet al gans je leven dat de tweede zondag van oktober om de zes jaar verkiezingen zijn, dit staat zelfs in de kranten, op sommige gevels en ook op de TV zie je wel tijdig dat er verkiezingen aankomen, en was het toch een kleine moeite geweest van de gemeente te verwittigen.

Bij de grote verkiezingen kan men zelfs kiezen in het buitenland in de ambassade, dus zo moeilijk maakt men het toch niet, en er word toch verondersteld als je hier woont dat toch wekelijks iemand je post controleert en je het laat weten !

En men kan altijd iemand de volmacht geven.

Als men maar zoveel burgerplicht heeft ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Staatsrecht”