bijzitten

fatima-333_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bijzitten

#1 , 14 dec 2018 13:14

hallo

aantal dagen geleden heb ik een brief ontvangen van het parket van de procureur des Konings afdeling Oudenaarde, in het brief werd er vermeld dat ik een boete ter waarde van 250.00 verschuldigd ben aan hen.
ik heb onlangs gebeld voor informatie en blijkbaar heb ik een brief ontvangen en ondertekent waar vermeld staat dat ik de verkiezing moet gaan bijzitten, onder bijzitten heb ik vermoed dat ze bedoelen dat ik de verkiezingen moest gaan bijwonen of te wel moest gaan stemmen wat ik uiteraard ook gedaan heb. Maar blijkbaar is het woord bijzitten een juridische term voor het mee tellen van de stemmen die werden gedaan. ik wist daar spijtig genoeg niets vanaf en nu heb ik een boete aan mijn been van een bedrag van 250.00 wat zeker niet niets.
heeft er iemand ervaring hiermee? of kan je me advies geven hoe ik er het best mee zou om gaan.... alle berichtjes/ hulp is welkom

alvast bedankt
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 14 dec 2018 13:35

dit is burgerplicht en wordt geacht te weten zijn.
Je zal de boete moeten betalen ofwel zal je voor de rechter moeten verschijnen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2018 15:07

Bij de brief waarin u meegedeeld was dat u moest gaan bijzitten was normaal ook een 'instructie voor bijzitters' gevoegd. Daarin staat dat u om 7.30 uur in het stemlokaal aanwezig moet zijn.
Ik denk dat er maar één goed advies is: betalen. Doet u dat niet, dat riskeert u een vervolging voor de correctionele rechtbank.

Reclame

fatima-333_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2018 15:23

het is juist spijtig omdat ik daar niets van af wist ik ben 18 en dacht dat het een soort bevestiging was om te gaan stemmen vandaar dat ik die brief heb ingevuld en ondertekent en opgestuurd. kan ik daarvoor niet gewoon een vrijwilligerswerk of taakstraf voor krijgen of moet ik het bedrag storten en bedankt voor het antwoorden
mvg

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 14 dec 2018 16:21

Als u betaalt, eindigt het verhaal hier. Als u met de rechter wilt gaan onderhandelen over een alternatieve straf, kan het bedrag serieus oplopen. Aan u de keuze.

Elke meerderjarige Belg wordt geacht de wet te kennen. De term bijzitter is geen juridische term maar zit in het courant taalgebruik.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 15 dec 2018 13:51

fatima

Wat Scorpioen schrijft is correct. U heeft naast de uitnodiging ook een instructieblad ontvangen.
Zelfs als u 'er niets van af wist' (of vooral dan) is het evident dat u effectief leest wat u ontvangt. Dan had u echt wel geweten wat u moest doen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 dec 2018 16:09

kan ik daarvoor niet gewoon een vrijwilligerswerk of taakstraf voor krijgen
Je kan altijd aan de rechter vragen om bij de volgende verkiezingen in mei 2019, GRATIS te gaan bijzitten. :lol:

Terug naar “Staatsrecht”