verkiezingen en zondag werken

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

verkiezingen en zondag werken

#1 , 12 okt 2018 12:48

hebben werknemers die zondag moeten werken, het recht om te gaan stemmen en is dit met behoud van loon?

havenarbeiders weten pas zaterdag dat zij zondag moeten werken, gemeentehuizen zijn dan gesloten volmacht geven is dan niet meer mogelijk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 12 okt 2018 13:07

Een volmacht kan je geven tot 1 minuut voor je moet gaan stemmen (bij wijze van spreken).
Je moet hiervoor enkel papieren invullen en meegeven met iemand.
Je hoeft hiervoor dus het gemeentehuis zelfs niet te passeren.

Je kan ook na de verkiezingen je gaan pardonneren met een attest dat je moest werken, dit is ook toegelaten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 13:25

hebben werknemers die zondag moeten werken, het recht om te gaan stemmen
Ja (in overleg met de werkgever)
en is dit met behoud van loon?
Neen (tenzij anders overeengekomen met de werkgever)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2018 15:05

volmacht geven
volmachtformulier is hier te vinden → https://www.vlaanderenkiest.be/formulie ... tformulier
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Staatsrecht”