bijzitter kiesbureau 2018

christofdnd
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

bijzitter kiesbureau 2018

#1 , 24 sep 2018 01:56

Beste,

weet iemand hoe dit juist in zijn werk gaat? Ik ben opgeroepen als bijzitter. Ik heb me er al in het gemeentehuis over geïnformeerd, maar volgens hen heb ik geen geldige reden om niet te komen, maar ik zie het absoluut ook niet zitten om een dikke boete te moeten betalen waar ik anderhalf jaar lang moet voor sparen. (250 euro). Ik ben namelijk alleenstaande vader. De wet verbied mij om peuters alleen thuis te laten. Op het kiesbureau is waarschijnlijk geen kinderopvang voorzien. Mag ik de kinderen zomaar meenemen als bijzitter? Kan ik dan ook stoelen krijgen voor hen en mogen zij wat spelen aan de tafel bij mij, rondstoeien, kleuren, met blokken spelen (gooien is een betere naam) en iedereen gaan lastig vallen in het stemhokje zoals ze zelf verlangen? Ik moet wel zeggen, deze drie kinderen tellen voor tien. Het is namelijk wel bijna een hele dag dat ik op het stembureau moet aanwezig zijn. Ikzelf kan dan deze dag niet zorgen voor eten, krijgen zij dan van het stembureau warm eten voorgeschoteld? Volgens het gemeentehuis, hebben ze letterlijk gezegd, moet ik ze maar alleen thuislaten, of achterlaten in de auto. Iedereen begrijpt toch dat je kinderen van 3, 6 en 8 niet alleen kunt thuis laten, laat staan in de auto achterlaten voor een uurtje of acht. Ik kan ze wel voor één dagje naar mijn broer brengen als opvang, maar ik krijg er geen onkosten voor betaald. Ik moet steeds tien jaar sparen om mijn broer te gaan opzoeken in de V.S, dus op eigen kosten kan ik ze niet zomaar eventjes brengen en gaan terug halen, tenzij er een kleine onkosten vergoeding word betaald door de gemeente, wat niet is voorzien.
Nog een kleine andere vraag. In openbare plaatsen mag nergens nog gerookt worden, zouden ze dit toch toestaan voor één dag? Ik rook namelijk bijna drie pakjes per dag. Ik wil gerust elke kwartier wel voor vijf minuten naar buiten verdwijnen, maar dan moeten ze blijkbaar de stemming tijdelijk stil leggen als er iemand ontbreekt. Kunnen ze mij een boete geven als ik op tijd aanwezig ben, samen met de kinderen, zoals ze al mondeling bedreigt hebben?
Met vriendelijke groeten, een alleenstaande weduwenaar, die nu nog eens gepest word door de gemeente.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2018 09:31

Je hebt geen geldige reden om niet te zetelen. Je mag je kinderen ook niet meenemen. Dus voor oppas zorgen. Je mag niet roken. Of je af en toe naar buiten mag om te roken zal de voorzitter van het bureau op die dag beslissen.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 24 sep 2018 09:59

2 weken niet roken en de boete is terugbetaald ;-)

helaas is uw reden inderdaad geen reden om niet aan uw burgerplicht te voldoen.
opvang zoeken dus of de boete incalculeren is de boodschap

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 24 sep 2018 10:16

U krijgt wel een onkostenvergoeding van 17 euro, daarmee zou de naft om ze naar een vriend of familielid te brengen toch gedekt moeten zijn.

Verder: https://www.tabakstop.be/calculator
Als u anderhalf jaar moet sparen voor 250 euro, kan dit een oplossing zijn

christofdnd
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2018 11:21

Met de 17 euro kan ik geen naft betalen om heen en terug een vliegtuig te chateren naar de westkust van de VS. Trouwens wat zullen ze doen als mijn kids er aanwezig zijn? Ik kan ze toch moeilijk afzetten bij mijn vrouw, en ze acht uur alleen achterlaten op het kerkhof, dit zou kinderverwaarlozing zijn.
Nog een tweede punt, ik wil gerust de namen van de mensen afvinken, of identiteitskaarten terug geven aan de mensen, maar ik ben niet echt goed geletterd, eigenlijk ben ik analfabeet in het weekend (door drankmisbruik). Wat zullen ze doen als ik constant verkeerde handelingen tref? Mijn vriend zegt mij, netjes op tijd komen, maar merkbaar onder invloed van alcohol komen, het is namelijk de wet die mij verplicht om de openbare weg op te gaan wegen zittingsplicht.

P.S: Opvang voor de kids, neen nooit, ze zijn nog nooit één uur naar de opvang geweest, dus nu ook zeker niet. Ik ben mijn vrouw al kwijt, laat staan dat ik mijn kids ook nog moet ergens achterlaten. Ze zullen er die zondag bij zijn, want nergens staat op de oproeping dat kids niet welkom zijn.

adizal

#6 , 24 sep 2018 11:42

Met de 17 euro kan ik geen naft betalen om heen en terug een vliegtuig te chateren naar de westkust van de VS. Trouwens wat zullen ze doen als mijn kids er aanwezig zijn? Ik kan ze toch moeilijk afzetten bij mijn vrouw, en ze acht uur alleen achterlaten op het kerkhof, dit zou kinderverwaarlozing zijn.
Nog een tweede punt, ik wil gerust de namen van de mensen afvinken, of identiteitskaarten terug geven aan de mensen, maar ik ben niet echt goed geletterd, eigenlijk ben ik analfabeet in het weekend (door drankmisbruik). Wat zullen ze doen als ik constant verkeerde handelingen tref? Mijn vriend zegt mij, netjes op tijd komen, maar merkbaar onder invloed van alcohol komen, het is namelijk de wet die mij verplicht om de openbare weg op te gaan wegen zittingsplicht.

P.S: Opvang voor de kids, neen nooit, ze zijn nog nooit één uur naar de opvang geweest, dus nu ook zeker niet. Ik ben mijn vrouw al kwijt, laat staan dat ik mijn kids ook nog moet ergens achterlaten. Ze zullen er die zondag bij zijn, want nergens staat op de oproeping dat kids niet welkom zijn.

Wel, mijn menig is tweeledig, enerzijds kan ik er wel inkomen dat je met een probleem zit waar de wetgeving geen rekening mee houd en vind ik het moedig en lef vol hier aandacht voor op te eisen.
Maar anderzijds, op de manier dat je het wil bereiken, dat slaat toch elke verbeelding en heeft onherroepelijk nefaste gevolgen voor jou en misschien wel op termijn voor jouw kinderen.
Het is de meest onverstandige manier van handelen wat je hier beschrijft en een vader met verantwoordelijkheid naar zijn kinderen toe onwaardig.
Als het dan al een oplossing zou zijn, zou ik me netjes aanbieden en nuchter met kinderen en uw situatie uiteenzetten tegenover de voorzitter van het kiesbureau,
misschien vind hij wel een oplossing voor jou of je hebt toch op zijn minst een verhaal als je in het slechtste geval vervolgd zou worden. In elk geval zul je er beter uitkomen dan zo roekeloos en beschonken met je kinderen daar binnen te stappen. Als je kinderen je lief zijn loop dan de zachte weg...

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 24 sep 2018 12:04

Met de 17 euro kan ik geen naft betalen om heen en terug een vliegtuig te chateren naar de westkust van de VS. Trouwens wat zullen ze doen als mijn kids er aanwezig zijn? Ik kan ze toch moeilijk afzetten bij mijn vrouw, en ze acht uur alleen achterlaten op het kerkhof, dit zou kinderverwaarlozing zijn.
Nog een tweede punt, ik wil gerust de namen van de mensen afvinken, of identiteitskaarten terug geven aan de mensen, maar ik ben niet echt goed geletterd, eigenlijk ben ik analfabeet in het weekend (door drankmisbruik). Wat zullen ze doen als ik constant verkeerde handelingen tref? Mijn vriend zegt mij, netjes op tijd komen, maar merkbaar onder invloed van alcohol komen, het is namelijk de wet die mij verplicht om de openbare weg op te gaan wegen zittingsplicht.

P.S: Opvang voor de kids, neen nooit, ze zijn nog nooit één uur naar de opvang geweest, dus nu ook zeker niet. Ik ben mijn vrouw al kwijt, laat staan dat ik mijn kids ook nog moet ergens achterlaten. Ze zullen er die zondag bij zijn, want nergens staat op de oproeping dat kids niet welkom zijn.
Ik zou zo'n stoten echt niet uithalen, ik zie het eerder gebeuren dat men uw gezin gaat onderzoeken of dit nog wel een gezonde situatie is voor de kinderen (drankmisbruik, rookverslaving met geldproblemen als gevolg, niet in staat een oppas te regelen) dan dat u een vrijstelling als bijzitter krijgt.

Enfin, u moet gewoon een beetje serieus blijven. Wat als u morgen door een bus wordt aangereden en u in het ziekenhuis belandt? Verwacht u dan ook dat het ziekenhuis opvang gaat voorzien voor uw kinderen? U moet hier echt wel een oplossing voor vinden, niet alleen voor de verkiezingen.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2018 12:18

Ga gewoon voor uw situatie een praten met een http://www.caw.be. in uw omgeving. Trouwens hoe en wie vangt uw kinderen op tijdens uw werk?


Indien kinderen leerplichtig zijn zou het wel eens kunnen dat het CLW stappen zal ondernemen.

Kans bestaat ook als u in die toestand van dronkenschap + kinderen gaat zetelen . Voorzitter heeft de politie in het stemlokaal maar aan de stemlokalen staat er ook politie die zullen op vraag van voorzitter de hoofdvoorzitter verwittigen en tevens de commissaris die de bestuurlijke controle doet bij verkiezingen.
Deze kan zal en moet dan de nodige maatregelen treffen.
Doe wat @LeenW en @adazil schrijven.
JurecaBE moderator

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2018 12:19

Wat voor een topic is dit nu weer? De onwil om niet te gaan bijzitten druipt er in vette druppels af. Uw kinderen naar uw broer in de VS doen? Belachelijke opmerking!

Doe uw burgerplicht zoals de wet u oplegt! Betaal een babysit en ga bijzitten zoals van jou verwacht wordt. Een babysit kost per uur ietsje meer dan een pakje sigaretten, dus het geld dat je spendeert aan sigaretten spendeer je even aan de babysit en uw probleem is opgelost op een dag of drie.

Dat uw drie kinderen voor 10 tellen is uw eigen probleem.

En wat uw suggesties over drankmisbruik betreft: de wet verplicht u niet om te drinken als je de openbare weg opgaat! Als je de weg op MOET voor één of andere reden, VERBIEDT de wet je om te drinken!

Djeezes, wat voor een mentaliteit heb jij, man? Doe jij op uw werk ook zo? :evil: :evil: :evil:

Ik hoop dat je een flinke boete krijgt als je op deze manier uw plicht probeert te ontlopen. Uw kinderen als flauw excuus gebruiken is echt beneden alle peil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

christofdnd
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 sep 2018 15:24

Ikzelf werk altijd van thuis uit. Als men zegt, je hebt toch familie, dan is mijn antwoord ja, mijn enige broer woont aan de andere kant van de wereld. Babysit, ok, maar ik vind er geen enkele die het gratis wil doen, of toch niet voor 6 euro per dag per kind, namelijk mijn 17 euro die ik er voor krijg. Ik pas trouwens ook gewoon de wet toe. Men eist om te gaan zetelen, wat ik ook zal doen, de wet spreekt nergens over het zoeken van een babysit. Het volgende feit, ik deed altijd al mijn burgerplicht, zeker de laatste zes maal, toen ik ook verplicht werd te gaan zetelen. Trop is teveel en teveel is trop. Als je dan telefonisch contact opneemt met de bevoegde dienst van de gemeente en ze geven je heel "vriendelijk", op een onbeschofte manier een oplossing, namelijk kinderen van 3-8 jaar alleen thuis te laten, of indien ik dit niet vertrouw, ze gewoon acht uur achter te laten in de auto ..., dan kookt mijn potje over. Ik zal mijn plicht gewoon vervullen zoals de wet voorziet, namelijk gewoon zetelen. De wet voorziet nergens dat ik op voorhand een betaalde babysit moet zoeken. Dus zoek ik er ook geen, ik neem de kids gewoon mee. Ik ben een heel goeie vader en geef mijn kinderen wat zij willen, al is het de kiesformulieren om mee te spelen en mee te gooien. Ik heb net contact gehad met de mogelijke voorzitter, maar met deze man is geen land te bezeilen, net ook omdat het een man is van enkele straten verder die mij als zijn grootste vijand beschouwd, dit reeds van de lagere school. Enfin, toch bedankt allemaal, en we zien wel als mijn case ooit in de media komt. Trouwens een babysit zou ook geen oplossing zijn voor mij. Als ik elk uur eens wil gaan kijken of alles goed gaat bij de babysit, ben ik elk uur 45 minuten weg, waardoor ze ook lange tijd de stemming zullen moeten stil leggen. Op buren kan ik ook niet direct gebruik van maken, omdat de buren normaal gebruik maken van mijn diensten. Linker buur is bedlegerig, rechter buur is al jaren dement en overbuur is 93 jaar en kan amper uit de voeten ...

christofdnd
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 sep 2018 15:28

Trouwens nog kleine of zoals je wil, grote fout van de gemeente uit. Wilde ze dit probleem voorkomen, dan moesten ze maar in de brief zetten dat kinderopvang verplicht te zoeken is door de te zetelen persoon of gewoon geen alleenstaande ouders te nemen. Ze kunnen ook gewoon de wet aanpassen voor de verkiezingen, waardoor kinderen wel acht uur mogen opgesloten worden in een geparkeerde wagen, ze hebben toch al domme wetten genoeg en ze geven het zelf mee dat dit DE oplossing is. Eigenlijk zijn ze door deze houding zelf strafbaar.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 24 sep 2018 15:45

Er zal ook niet in de brief staan dat u niet in uw onderbroek mag verschijnen, sommige dingen zijn nu eenmaal logisch voor 99,99% van de bevolking.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 24 sep 2018 15:52

Het is de voorzitter van het hoofdstembureau die de verkiezingen zal leiden en die u moet aanschrijven.

christofdnd
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2018 16:09

@LeenW : da's logisch, er staat ook niet dat je naakt moet komen, want ander onderschrijf je de wet op openbare zedenschennis. Voor mij is het normaal. Simpel voorbeeld, vergaderingen op het werk in het weekend of vakantie. De baas brengt zelf zijn kids mee naar het werk. Ga je naar de dokter of tandarts, kids kunnen er spelen in een speelhoek. Ga je naar het groot warenhuis bij ons in de buurt, er is een speelcorner voorzien. Ga je naar het ziekenhuis kinderafdeling, of op kraambezoek, kinderhoek voorzien, ga je naar de garage voor onderhoud van de wagen, kinderen worden er voorzien van boekjes en wat speelgoed, overal zijn er speelhoeken ingericht, dus denk ik dat dit, zeker als gemeente die bestempeld word als kindvriendelijk toch ook het geval is, en dat je zoals ze zelf aangeven je kinderen geen acht uur in een hopelijk niet te hete auto moet opsluiten.
Dus, als goeie burger en goeie huisvader, neem ik de kids mee en laat ik ze spelen in de kidscorner, anders aan de tafel van voorzitter en bijzitters. Het is toch niet zo moeilijk drie stoelen bij te zetten, en hen wat laten stoeien aan tafel. Gooien ze de papieren door elkaar, leg de stemming een half uurtje stil, wij als bijzitters weten dan ook wat gedaan om de papieren terug effen te leggen. Trekken ze gordijntjes open, zeg dan wat heel veel mensen zeggen ; "Laat ze doen, het zijn toch kinderen."
Iedereen is toch kind geweest, laat ze gerust hun hartje uitleven en laat ze maar stoeien.
Ik vind het ook wel abnormaal dat bepaalde mensen nooit moeten gaan zetelen, en anderen nu al voor de zevende keer, terwijl ze nu reeds weten dat ik alleenstaande vader ben. Zo zie je dat de gemeente niets inzit met de modale burger, wel, gezegd en gezwegen, ik zit ook niets meer in met hen.
Het zou ook wel eens kunnen zijn dat ze de weken erna extra werk krijgen op het gemeentehuis om de juiste identiteitskaarten terug te geven aan de mensen. Het zou wel eens kunnen dat ik per ongeluk iedereen de verkeerde meegeef, kan altijd, een ongelukje is rap gebeurt niet, zeker met een alleenstaande vader die er niet bij is met zijn hoofd ...

mbbs1024
Berichten: 474

#15 , 24 sep 2018 16:23

Als je zo een goede vader wil zijn als je beweert, stop dan met roken.
De gezondheid van je kinderen zal er wel bij varen, omdat ze dan niet meer konstant in Uw giftige rook moeten zitten.
Uw financiële krapte is daarmee ook ineens opgelost, reken maar eens uit wat dagelijks 3 pakjes sigaretten op een maand kosten; U blaast letterlijk Uw geld de lucht in.

Terug naar “Staatsrecht”