Briefwisseling

Renv3r
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Briefwisseling

#1 , 20 sep 2018 17:30

Geachte leden

Naar aanleiding van het feit dat ik voor de derde keer (na elkaar) als bijzitter werd aangeduid (en de onregelmatigheden die ik de vorige keer vaststelde waardoor ik voor mezelf besloten heb niet meer aan die komedie te willen meewerken), stuurde ik een boze mail naar de burgemeester. Waarin ik hem ook als onbekwaam bestempelde naar aanleiding van enkele voorvallen waar ik van het kastje naar de muur ben gestuurd. (Praktisch vb ik weet niet hoe je een burgemeester die een eigen goedgekeurd politiereglement niet kent maar wel aanwezig is op een evenement als hoofd van de politie anders kan noemen...).

Groot was mijn verbazing echter toen er een brief in mijn brievenbus viel van de Voorzitter van het hoodstembureau met onder meer een reprimande omdat ik hem onbekwaam heb genoemd.

Is dit een normaal gebruik dat burgemeesters persoonlijke mails doorsturen naar voorzitters van het hoofdbureau? En dat deze dan een brief versturen met een reprimande?

Bedankt bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 sep 2018 17:49

Als u over de verkiezingen gaat klagen is het niet de burgemeester die verantwoordelijk is.
In een meer gemeente politiezone moet u bij de voorzitter van de politieraad zijn.
Burgemeester is hoogstens hoofd van de administratieve politie.

Renv3r
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2018 18:03

Als u over de verkiezingen gaat klagen is het niet de burgemeester die verantwoordelijk is.
In een meer gemeente politiezone moet u bij de voorzitter van de politieraad zijn.
Burgemeester is hoogstens hoofd van de administratieve politie.
Beste bedankt voor uw antwoord maar dit was ook mijn vraag niet. Mijn vraag is: is het de normale gang van zaken dat de burgemeester persoonlijke mails doorstuurt naar de voorzitter van het hoofdbureau? En hoort het tot de taken van een voorzitter van een hoofdbureau om me terecht te wijzen omdat?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 sep 2018 18:08

Tja u begint over de verkiezingen en dan over politiereglement .
Burgemeester stuurt de brief door naar de bevoegde instantie nl de voorzitter hoofdstembureau.
Twee belangrijke politiereglementen in onze gemeente zijn iets meer dan 290 blz en 34 blz.

Renv3r
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2018 10:34

Beste

Ik gaf een voorbeeld over de onkunde van onze burgemeester. Daarom haalde ik het politiereglement aan. In onze gemeente is het zo dat men voor bijna elk evenement een apart politiereglement gaat stemmen en goedkeuren. Het politiereglement waarover ik sprak was 5 bladzijden lang... Dus denk ik dat de vergelijking met een politiereglement van 290blz en 34blz wat scheef getrokken is.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 21 sep 2018 12:31

Voor elk evenement in onze stad zijn er effectief ook concrete afspraken en die zullen ook enkele blz lang zijn.
En ik denk niet dat een burgemeester al zijn reglementen laat staan politiereglementen van buiten kent - ook onze burgemeester niet.
En als het over de verkiezingen ging dan is het de voorzitter die de door u geviseerde persoon / functie was.
Staat zo in de desbetreffende regelgeving rond verkiezingen.
Mogelijk kan uw geschrift zelfs beschouwd worden als smaad aan een openbare functie al naargelang wat u juist hebt geschreven.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 sep 2018 12:48

Een brief naar de burgemeester inzake verkiezingen, over onkunde gesproken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2018 13:44

Om op uw initiële vraag te antwoorden: iedereen mag een mail of brief die aan hem gericht is, doorsturen naar derden. Daar is niets mis mee. Zolang er geen beroepsgeheim geschonden wordt, zie ik het probleem niet.

Als bijzitter is het ook uw taak om onregelmatigheden die u vaststelt te melden. Als de voorzitter van het kiesbureau uw melding niet serieus neemt, stap er dan mee naar de oppositie. Zij zullen hier vast en zeker mee verder gaan.

Wat de bekwaamheid va de burgemeester hiermee te maken heeft, weet ik niet. Deze is democratisch verkozen. Als hij echt zijn werk niet naar behoren doet, zal de kans reëel zijn dat hij niet herverkozen wordt. Niets staat u ook in de weg om zelf op te komen bij de lokale verkiezingen, desnoods met uw eigen lijst. Dit is minder moeilijk dan je zou denken (maar voor deze verkiezingen is het wel al te laat, denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Staatsrecht”