volmacht stemmen

Tiencarol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

volmacht stemmen

#1 , 20 sep 2018 13:38

Hallo,
Ben ik "verplicht" om een volmacht te geven voor te stemmen ? Wij zijn namelijk dan op vakantie in het buitenland.

Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 sep 2018 13:40

Niet verplicht.
Wel attest indienen dat u goede reden hebt om niet deel te nemen aan de grote show.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 sep 2018 14:16

Alzo zal u genoteerd staan als niet voldaan aan stemplicht.
Met mogelijk een boete als gevolg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 20 sep 2018 14:44

Ik heb deze vraag in het verleden aan mijn stadsbestuur gesteld en er werd mij gezegd dat het voldoende was om gedurende 6 maanden een bewijs van verblijf in het buitenland op die dag bij te houden. Na 6 maanden zou de mogelijke vervolging vervallen.
Een bewijs van verblijf kunnen zijn: hotelfactuur, geldafname ATM op die datum, aankoop met bankkaart, tankbeurt, enz.
Indien dat niet mogelijk zou zijn kan u in het uiterste geval naar een plaatselijk politiekantoor gaan en daar een verklaring van aanwezigheid vragen.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 20 sep 2018 14:53

Alzo zal u genoteerd staan als niet voldaan aan stemplicht.
Met mogelijk een boete als gevolg.
Er wordt al een tijd (minstens enkele stembusgangen) niet meer bijgehouden wie is niet gaan stemmen.
"sowieso" schrijf je zo.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 20 sep 2018 15:06

Alzo zal u genoteerd staan als niet voldaan aan stemplicht.
Met mogelijk een boete als gevolg.
Er wordt al een tijd (minstens enkele stembusgangen) niet meer bijgehouden wie is niet gaan stemmen.
Dat bepalen de gemeentes zelf. Ik heb eens in de pers gelezen dat er nog een stuk of 2 gemeentes waren die het wel bijhielden en mogelijk konden 'vervolgen'.

Zelf ben ik meermaals niet kunnen gaan stemmen wegens verblijf in buitenland, en ik heb er nooit iets van gehoord.

adizal

#7 , 20 sep 2018 15:16

Het beste wat u doet, is in het plaatselijk politiekantoor waar u verblijft in het buitenland een attest gaan halen dat u op die dag daar aanwezig was.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2018 19:29

Het parket is al blij als het de bijzitters die onwettig afwezig blijven kan vervolgen.
Kiezers die niet gaan stemmen worden niet vervolgd.

Terug naar “Staatsrecht”