Gaan stemmen onder bewindvoering?

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Gaan stemmen onder bewindvoering?

#1 , 16 sep 2018 10:56

Ik ben bewindvoerder van mijn partner die door medische redenen onbekwaam verklaard is.
Gaat hij een kiesbrief krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 16 sep 2018 12:37

Ja ..en mag gaan stemmen .
Als hij in rusthuis verblijft waarvan de naam met SINT begint . Dan word de betrokkene in bepaalde richting geduwd .

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2018 14:29

Nee, hij woont hier thuis. Maar hij weet niet voor wie/wat hij moet stemmen. Zal het ook praktisch niet kunnen uitvoeren.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 16 sep 2018 17:36

Zelfs mensen zonder bewindvoerder weten niet voor wie ze moeten stemmen . Je kan altijd een stemvrijstelling aanvragen via stadhuis of stemmen met volmacht .

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 18 sep 2018 21:23

gewoon niet gaan stemmen is het eenvoudigste, er komen toch geen sancties van

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2018 09:50

Zelfs mensen zonder bewindvoerder weten niet voor wie ze moeten stemmen . Je kan altijd een stemvrijstelling aanvragen via stadhuis of stemmen met volmacht .
Wettelijk gezien kan hij geen volmacht geven als onbekwaam verklaarde en te beschermen persoon.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 19 sep 2018 10:00

gewoon niet gaan stemmen is het eenvoudigste, er komen toch geen sancties van
Dat is wel onwettig. Eigenaardig antwoord op een juridisch forum.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

willyboy
Berichten: 897

#8 , 19 sep 2018 14:41

Onbekwaam om zijn goederen te beheren wil niet zeggen dat hij geen wilsbeschikking heeft .

Terug naar “Staatsrecht”