Scheiding der machten

Tompiet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Scheiding der machten

#1 , 19 dec 2016 00:39

X maakt als kamerlid zowel deel uit van de wetgevende macht als de uitvoerende macht, als burgemeester van X. Hoe kan dat ? In ons land is er toch sprake van de scheiding der machten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2016 00:45

De scheiding der machten doet zich in de praktijk voor tussen enerzijds wetgevende en uitvoerende, en anderzijds rechterlijke macht.
Montesquieu zag dit strikter dan in huidige tijden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Tompiet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2016 00:48

Dank voor uw duidelijk en snel antwoord.

Wordt dit dan zomaar door iedereen aanvaard ?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2016 00:59

Alvast door de academici Staatsrecht.
De verWeverheid (sorry, die was te mooi om te laten liggen) is legio. Het begint al bij de Koning die deel uitmaakt van zowel wetgevende als uitvoerende macht.
Reden is dat een moderne maatschappij een efficiënt en krachtdadig beleid vraagt en daardoor niet alle wetgevend werk door de (trage) wetgevende macht kan gebeuren. Daardoor heeft de uitvoerende macht ook bepaalde normerende bevoegdheden.
Het meest duidelijke voorbeeld zijn bijzondere volmachtwetten.

Een totaal andere discussie is de mate van opportuniteit van een cumul van mandaten. Maar dat heeft niet rechtstreeks met scheiding der machten te maken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 19 dec 2016 08:42

Ik vraag mij af waarom 1 politicus hier bij naam genoemd wordt, zo zijn er immers dozijnen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2016 17:35

Wat is er mis met het noemen van Montesquieu?
Idd, hij kan zich hier niet meer verdedigen.
:-P
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Staatsrecht”