Territoriaal effect gewestelijk decreet

jgba
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Territoriaal effect gewestelijk decreet

#1 , 05 okt 2016 13:32

Is het mogelijk dat een decreet van een gewest uitwerking heeft in het andere gewest en welke fundamentele grondslagen liggen hierbij aan de basis? Ik denk bijvoorbeeld aan artikel 6 van de bijzondere wet op de hervorming der instellingen van 1980, waar het toekennen van een oorsprongsbenaming aan de gewesten wordt toegekend. Daar kan een gewest een erkenning doen van een oorsprongsbenaming, maar lijkt de eigenlijke bescherming federaal te blijven (en zou men dus op basis van een gewestelijk decreet in het andere gewest rechten kunnen doen gelden).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2016 21:07

Is dit niet gewoon de territoriale exclusiviteit? Een gewest kent territoriaal een oorsprongsbenaming toe die refereert aan het eigen territorium (= gewest).
Omwille van de territoriale exclusiviteit geldt dit voor de gehele staat, inclusief andere deelstaten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”