Supersone knal (Engels: sonic boom)

dragoshenron
Topic Starter
Berichten: 5

Supersone knal (Engels: sonic boom)

#1 , 17 feb 2015 16:47

Beste,
Ik woon in een residentiële wijk in Dilsen-Stokkem, niet ver van Zutendaal vliegbasis.

Zo nu en dan (ongeveer een keer per week) is er "supersone knal" (Engels: sonic boom), een zeer luide knal die het huis beven maken (en een sprong naar mijn hart)

Is dit toegestaan? Heeft u een verwijzing naar de wet die deze zaken?

Dank u voor alle hulp!
Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 17 feb 2015 16:49

Euhm, verhuizen lijkt mij in dit geval echt wel de beste oplossing. Buiten Limburg dan best.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 feb 2015 17:16

Zutendaal is eigenlijk nooit geopend als vliegbasis ...

Reclame

dragoshenron
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 feb 2015 17:28

Thanks Inazuma.
Inderdaad, na googlen vond ik dat Zutendaal wordt alleen gebruikt voor opslag door het army.
Toch, de luide knal is er.... :S

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 17 feb 2015 17:36

USAAF zit er volgens mij ook.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 feb 2015 20:01

Vanaf EBBL (Kleine Brogel) is het voor een F-16 maar een paar tientallen seconden vliegen hoor. Op Zutendaal (EBSL) is er sowieso geen motorverkeer, enkel zweefvliegers tijdens het weekend die een lier gebruiken om in de lucht te geraken.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 feb 2015 20:13

Vlak bij het vliegveld van Zutendaal (aan de overkant van de weg naar het Z.O.) heb je ook een vestiging van FN Herstal waar springstoffen worden vervaardigd en waar regelmatig tests worden gedaan met nieuw wapens en springstoffen.
En als het werkelijk vliegtuigen waren heb je natuurlijk het schietterrein "Pampa Range" Tussen Helchteren en Opglabeek. Hier oefenen bijna dagelijks NAVO vliegtuigen van diverse landen in het afwerpen van bommen.
Via een wijde bocht komen die toestellen boven Zutendaal.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 17 feb 2015 20:44

Naar mijn weten is het verboden voor straalvliegtuigen om door de geluidsmuur te vliegen boven België.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 feb 2015 21:12

Enige uitzonderingen op supersonisch vliegen zijn

- testvluchten na groot onderhoud (binnen zweefafstand van een geschikt vliegveld) zo was er vandaag overigens eentje ...

- QRA onderschepping van ongeïdentificeerde vliegtuigen, of vliegtuigen waarmee radiocontact verbroken is

fieke0509
Berichten: 188

#10 , 18 feb 2015 09:30

Naar mijn weten is het verboden voor straalvliegtuigen om door de geluidsmuur te vliegen boven België.
Dat neem ik toch met een korreltje zout als inwoner van Peer. Die knallen hoor je hier wekelijks. Maar dat weet je ook als je hier komt wonen. Is zo een beetje als aan de zee gaan wonen, maar klagen dat er zand ligt.

dragoshenron
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 18 feb 2015 10:25

Enige uitzonderingen op supersonisch vliegen zijn

- testvluchten na groot onderhoud (binnen zweefafstand van een geschikt vliegveld) zo was er vandaag overigens eentje ...

- QRA onderschepping van ongeïdentificeerde vliegtuigen, of vliegtuigen waarmee radiocontact verbroken is
Bedankt iedereen voor jullie reacties.

Ik ben blij om te weten dat ik niet de enige die het horen van de knal.

Ik zou zeggen dat het geluid komt niet van Pampa range: het geluid dat ik hoor is te luid en "scherp" te komen van het laten vallen van een bom.

Supersonische vlucht na groot onderhoud is zeker de meest redelijke één. Inazuma, heb je een referentie waar heb je dit geval, deze uitzondering op het algemene verbod van supersonische vlucht te vinden?
Weet je wie / waar gaat dit onderhoud? Van waar de vliegtuigen zijn opstijgen?

Een leuk (mistig) dag
alex

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 18 feb 2015 10:30

Ik vermoed dat als het om de NAVO gaat, niet alle info openbaar gaat zijn.

Terug naar “Staatsrecht”