inschrijving in België maar niet woonachtig zijn

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

inschrijving in België maar niet woonachtig zijn

#1 , 22 nov 2014 10:17

volgens mij is het strafbaar als je in België ingeschreven staat maar in het buitenland woont. kan iemand mij hier antwoord op geven?
kees

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 nov 2014 10:55

Zo iets heet domiciliefraude.
En waarom zou je dat doen? Om van de Belgische sociale zekerheid te kunnen blijven genieten? :evil:

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 22 nov 2014 12:13

het gaat hier om mijn toekomstige ex schoon zus die moest zich van haar vader weer in Belgie laten inschrijven vanwege het schenkingsrecht. ik heb het vermoeden dat ze zo de belasting bedonderen
kees

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 22 nov 2014 12:16

Ik was ooit op verlof bij de ouders in het buitenland. Bij een bezoek aan de ambassade voor aangifte geboorte kind heeft men mijn woonplaats in mijn reispas veranderd. Was meer dan 6 maand op een jaar in buitenland. Ben in die periode verschillend keer terug naar België gekomen en heb er gewerkt voor interim. Wel geen stempelgeld of kindergeld ontvangen. Nooit mijn adres op de gemeente veranderd. Telkens met een verblijfsvergunning van 3 maand in buitenland. Geen enkele boete ontvangen om mijn adres niet te veranderen. Enkel zelf achter een aangifteformulier moeten vragen. Belastingen was blijkbaar op de hoogte gebracht door ambassade.

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 22 nov 2014 12:22

zij heeft zich op het adres van haar moeder ingeschreven en verblijft op het landgoed van haar vader in Duitsland dus officieel verblijfplaats is Belgie
kees

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 22 nov 2014 13:14

Als ze regelmatig terugkeert naar dat adres in België en ervoor zorgt dat ze met haar Belgische verplichtingen in orde blijft dan kan dat.
Als er geen beroep wordt gedaan op B sociale zekerheid zal niemand er vragen over stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 24 nov 2014 12:55

Nu hebben ze volgens mij belasting voordeel op het schenkingsrecht van de geschonken aandelen van het familie bedrijf!
kees

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 24 nov 2014 13:02

Nu hebben ze volgens mij belasting voordeel op het schenkingsrecht van de geschonken aandelen van het familie bedrijf!
Ik zie niet in hoe....
Er is geen wet die een verband legt tussen schenkingsrechten en plaats van domiciliëring.
Dat werd u trouwens reeds geantwoord door Wanton.
Dergelijke "discriminatie" zou trouwens een overtreding zijn van de Europese wetgeving.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 24 nov 2014 13:14

Begrijp ik het goed dat de hoogte van de schenkingsrechten gebaseerd zijn op de vigerende wetten in de woonplaats van de schenker en niet die van de ontvanger?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 24 nov 2014 13:24

Begrijp ik het goed dat de hoogte van de schenkingsrechten gebaseerd zijn op de vigerende wetten in de woonplaats van de schenker en niet die van de ontvanger?
Ja. Als men schenkt in België dienen schenkingsrechten in België te worden betaald.
Ook op nalatenschappen indien de erflater in B woonde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 25 nov 2014 11:10

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#12 , 09 sep 2015 17:20

Er zijn tal van mensen die in het buitenland wonen en werken maar hun domicilie in België behouden, vb bij de ouders. Gebeurt zeer vaak. Of het perfect legaal is is weer een andere kwestie, maar het gebeurt frequent.

Terug naar “Staatsrecht”