Frans huurcontract - Nederlandse opzegbrief

dirrrtyboy
Topic Starter
Berichten: 34

Frans huurcontract - Nederlandse opzegbrief

#1 , 08 okt 2014 14:19

Ik ben huurder en mijn huurcontract werd in het Frans opgesteld (woon te Brussel), nu wil ik deze opzeggen. Mag dit in het Nederlands aangezien ik die taal meer machtig ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 okt 2014 10:45

“Art.30.Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken“(17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet).
‘De bescherming van het gebruik van de talen,zoals bedoeld in art.23 G.W.,betreft enkel de in België gebruikte talen,en niet het Engels‘(R.v.St. nr.38.376,20 december 1991,A.P.M. 1992,11;R.v.St. nr.38.377,20 december 1991,Arr.R.v.St. 1991,z.p.,A.P.M. 1992,11,T.B.P. 1993,124).

Private overeenkomsten zijn niet onderworpen aan de Taalwet in gerechtszaken en evenmin aan deze in bestuurszaken. Ter zake geldt dus taalvrijheid. Dat het contract door de verhuurder in het Frans gesteld is belet niet dat u in het Nederlands geldig kan opzeggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”