verlies belgische nationaliteit

mokka
Topic Starter
Berichten: 1

verlies belgische nationaliteit

#1 , 30 jul 2014 07:50

Wij wonen parmanent op de Filipijnen sedert 1/1/2014.
Uitgeschreven in Belgie en ingeschreven op de Belgische ambassade te Manila.
Mijn echtgenote is geboren Filipijnse en heeft ook de Belgische nationaliteit verkregen in 2004 door haar huwelijk met mijzelf (belg).
Ook zij is ingeschreven hier op de ambassade.
Nu heeft men mij verteld en lees ik op verschillende websites dat mijn echtgenote haar Belgishe nationaliteit kan verliezen,na langdurig verblijf in het buitenland,dit omdat zij niet geboren is in Belgie.
Dit alles maakt mij stomverbaasd,zeker als je weet dat mijn echtgenote 4 maal bijzitster is geweest bij verkiezingen(zij is zeker en vast een Belgische in hart en nieren)
De wetteksten hieromtrent zijn mij niet helemaal duidelijk en hier op de ambassade vertikt men het mij van enig antwoord te voorzien.
Graag iemand di dit wat kan verduidelijken.................

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 jul 2014 17:23

Verlies door langdurig verblijf in het buitenland

Je verliest de Belgische nationaliteit als je:

in het buitenland geboren bent (behalve als je geboren bent in de voormalige Belgische kolonies)
van je 18e tot je 28e in het buitenland woonde
geen ambt uitoefent, door de Belgische regering opgedragen of bemiddeld
geen personeelslid bent van een vennootschap of vereniging naar Belgisch recht

Als uitzondering, verlies je de Belgische nationaliteit toch niet als je:

voor je 28 jaar oud bent, een verklaring aflegt voor de bevoegde gemeenteambtenaar of het hoofd van de Belgische diplomatieke zending van je hoofdverblijfplaats
daardoor staatloos zou worden

Als je een minderjarig kind hebt, verliest ook je kind de Belgische nationaliteit als aan twee voorwaarden is voldaan:

je kind heeft of krijgt de andere nationaliteit van jezelf of van de andere ouder, en
jij noch de andere ouder behoudt de Belgische nationaliteit
Wetgeving : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”