Voorzitter

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

Voorzitter

#1 , 06 mei 2014 23:54

Mijn man is aangeduid als voorzitter van een stembureau bij de as verkiezingen. Is het normaal dat hij daar verder nog niks over vernomen heeft?
In de brief was er sprake van een opleiding. Wanneer vindt dat plaats?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 mei 2014 00:08

Mijn man is aangeduid als voorzitter van een stembureau bij de as verkiezingen. Is het normaal dat hij daar verder nog niks over vernomen heeft?
In de brief was er sprake van een opleiding. Wanneer vindt dat plaats?
Een opleiding?????
Normaal gezien moet hij nu op eigen initiatief zijn bureau samenstellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 mei 2014 10:43

Dit hangt af van gemeente tot gemeente.

In mijn gemeente wordt gezorgd voor de oproeping van de bijzitters; de voorzitter hoeft hiervoor niets te doen. In andere gemeenten kan het inderdaad de verantwoordelijkheid van iedere voorzitter zijn en moet hij die zelf aanschrijven.

In mijn gemeente (elektronisch stemmen) worden er ook twee opleidingssessies voorzien (er moet maar één gevolgd worden), enkele dagen voor de verkiezingen. Daar wordt aan de voorzitters uitleg gegeven over het opstarten van het bureau, klaarmaken van de stemkaarten, maken van het verslag, ... Dit met een demonstratie met pc. Vorige keer heb ik daar ook de usb-sticks en codes meegekregen.

Reclame

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

#4 , 07 mei 2014 11:40

Dus het is niet abnormaal dat hij nog geen verdere info heeft gekregen?

Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2014 14:28

In de brief die ik kreeg staat vermeld waar en wanneer die opleiding plaats vindt.

De bijzitters worden aangeduid door de voorzitter van het kantonhoofdbureau.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 mei 2014 17:56

Hier idem, en ik kreeg een tweetal weken geleden nog een e-mail waarbij men mij vroeg op welke sessie ik aanwezig zou zijn.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 07 mei 2014 18:01

Mijn man is aangeduid als voorzitter van een stembureau bij de as verkiezingen. Is het normaal dat hij daar verder nog niks over vernomen heeft?
In de brief was er sprake van een opleiding. Wanneer vindt dat plaats?
Een opleiding?????
Normaal gezien moet hij nu op eigen initiatief zijn bureau samenstellen.
Voorzitters moeten geen bureau meer samenstellen, ze moeten enkel een secretaris kiezen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 07 mei 2014 18:23

Kan ook problemen geven. Laatste verkiezingen bleek dat twee van de bijzitters de Nederlandse taal niet machtig waren en een in een beschutte werkplaats werkte en niet kon lezen noch schrijven.
Dit bleek pas toen persoon al enkele I.D 's had teruggegeven zonder te controleren van o.a. man aan een vrouw .. en net toen er iemand terugkwam die het gezien had ook een kiezer aan voorzitter te kennen gaf dat hij de bijzitter kende en melding maakte van het probleem.
Los het dan maar op als je voor de eerste keer voorzitter bent en er eveneens twee computers niet willen opstarten.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 08 mei 2014 01:47

Je mag kiezers opvorderen als voorzitter.
"Vroeg stemmers" moeten opletten, want als blijkt dat er bijzitters te kort zijn kan het zijn dat je mag blijven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2014 13:46

De onderrichtingen kan je terugvinden op:

http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3377&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Staatsrecht”