laattijdige aankomst in het kiesbureau als bijzitter

herr stöckx
Topic Starter
Berichten: 1

laattijdige aankomst in het kiesbureau als bijzitter

#1 , 15 jan 2013 07:39

Het volgende heb ik aan de hand:

Onlangs ben ik opgeroepen om te gaan bijzitten bij de verkiezingen in het plaatselijk stembureau.
Ongelukkerigerwijze was ik ongeveer 15 minuutjes te laat (nog een kwartier vóór het bureau open ging en de burgers konden komen stemmen), en bij aankomst vertelde de voorzitter dat hij voldoende bijzitters had en ik kon beschikken (ik heb dan nog 15 minuutjes gewacht en ben als eerste mijn stem gaan uitbrengen)

Een poosje later stond er een agent bij me aan de deur, die me vraagt een verklaring af te leggen. Ik vertel hetzelfde verhaal, met de reden dat ik me overslapen had.

Vrijdag kreeg ik een brief in de bus van de procureur, hij acht dat er voldoende bezwaren zijn mij te dagvaarden (voor de wet van 28 juni 1984) en stelt een minnelijke schikking voor van 250 € om de strafvordering te laten vervallen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkel document meer van mijn oproeping tot bijzitter, en ook geen afgestempeld bewijs dat ik zelf ben gaan stemmen.
(die heb ik spijtig genoeg verloren)

Ik vind dit onterecht en zou dat liever niet betalen, desnoods rijd ik maar enkele keren naar de rechtbank.
Maar hoe sterk sta ik in mijn schoenen?
Wat kan ik het beste doen?
Neem ik best het risico het tegen de rechter uit te leggen? En als die mij ongelijk geeft, wat voor bijkomende kosten komen er dan nog bij?

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 15 jan 2013 07:54

Er wordt een aanwezigheidlijst bijgehouden in het kiesbureau waarop alle aanwezigen, afwezigen en te laat komers worden aangegeven. Deze lijst wordt ondertekend door de voorzitter, de secretaris en de andere bijzitters. Deze lijst is volgens mij een afdoende bewijs dat u zich niet heeft aangemeld op het vooropgestelde uur, en zodoende niet heeft voldaan aan uw plichten.

U gaat als argument aanbrengen dat u zich heeft overslapen? Als ik jou was zou ik de minnelijke schikking snel betalen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 jan 2013 09:34

Minnelijke schikking aanvaarden en betalen. Dat bespaart u frustratie en tijd die meer dan €250 waard zijn. Bij de verkiezingen van 2014 op tijd zijn..

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2013 10:35

Waarom vindt u een eventuele veroordeling onterecht.

U moest om 7.30 uur aanwezig zijn, en was er niet. Dus was u in fout.
Overslapen is geen overmacht.

Het is een bekende truuk van personen die niet willen zetelen om even te laat te komen. Zij hopen op die manier niet te moeten zetelen en toch niet gestraft te worden. Ik zeg niet dat u het moedwillig gedaan hebt. Maar het lijkt me normaal dat het parket optreedt en ervoor zorgt dat deze truuk niet werkt. En zoals vaak, ook zij die te goeder trouw zijn, zijn dan mee het slachtoffer.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 15 jan 2013 10:36

U hebt een vrije dag gehad, en iemand anders heeft uw burgerplicht dan moeten vervullen. €250? Niet overdreven, vind ik.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 15 jan 2013 16:22

zwijgen en boete betalen, u was te laat!
en een andere persoon heeft uw werk moeten doen!

Terug naar “Staatsrecht”