Privaat gebruik van het strand en de zee

Bertus
Topic Starter
Berichten: 2

Privaat gebruik van het strand en de zee

#1 , 17 aug 2011 23:24

Ik ben een kitesurfer en heb ernstige vragen bij het nieuwe politiereglement dat in vele kustgemeenten van kracht geworden is. in essentie komt het hierop neer:
Kitesurfen mag enkel nog in daarvoor afgebakende zones. (volledig terecht, kiters en zwemmers mengen is zeer gevaarlijk)
Kitesurfen mag enkel nog door mensen die een opleiding gevolgd hebben in een erkende surfschool (dus al die mensen die al jaren kiten, die een opleiding in het buitenland gevolgd hebben en zo, moeten nu allemaal examen gaan doen. De kassa rinkelt nog al)
Kitesurfen mag enkel nog als je lid bent van de lokale surfclub. Hiervoor gebruikt men het argument dat je dan verzekerd bent en de club gecontroleerd heeft of je een bewijs van bekwaamheid hebt. In sommige clubs kan je nu een lidmaatschap voor een dag of een week kopen.

Afgezien van het feit dat ik een grondige hekel heb aan dergelijke clubs, de jaarlijkse barbecue en het schilderen van het clubhuis kan mij gestolen worden, heb ik ook een meer fundamenteel probleem met deze regeling. In de praktijk is er nu een deel van het strand en de kust die eigenlijk prive domein geworden zijn. je komt er niet meer in, zonder te betalen. Ik ben absoluut geen jurist, maar volgens mij is het strand en de zee van iedereen en is het verboden om delen ervan in concessie te geven of prive uit te baten. Officiëel is dit natuurlijk geen concessie, maar in de praktijk is het niet de politie of de reddingsdienst, maar wel de surfclub die controle uitoefend over wie er al dan niet in het water kan. Op een prive meer heb ik daar geen problemen mee, maar aan de kust wel.

Wat is eigenlijk de volgende stap? Stel je voor dat je om een teen in het water te mogen steken, eerst lid zou moeten worden van de zwemclub van Blankenberge en je brevet van 25m van de zolder zou moeten halen. Dat is toch al te gek. Ik begrijp de bezorgdheid van de overheid om gevaarlijke toestanden in te perken, maar volgens mij is men met dit reglement duidelijk in een kramp geschoten en hebben de surfclubs de kans gegrepen om eindelijk te krijgen waar ze al jaren op uit zijn. De volledige heerschappij over een stuk strand. En dat is volgens mij niet wettelijk. Of zie ik dat verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 aug 2011 23:54

Ik ben absoluut geen jurist, maar volgens mij is het strand en de zee van iedereen en is het verboden om delen ervan in concessie te geven of prive uit te baten.
Dat is perfect mogelijk en dagelijkse realiteit in onze badplaatsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bertus
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 aug 2011 17:59

Dat het een realiteit is, heb ik mogen ondervinden. De vraag is of het wettelijk is.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 aug 2011 19:08

Dat het een realiteit is, heb ik mogen ondervinden. De vraag is of het wettelijk is.
Ja wettelijk. Gemeente mag delen van "publiek domein" in concessie geven. Gebeurt dan ook courant: bv. delen van trottoirs en pleinen waar cafés hun privé terrassen installeren, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Staatsrecht”