Wijkagent met dienstwapen in een kiesbureau?

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Wijkagent met dienstwapen in een kiesbureau?

#1 , 06 mar 2011 19:34

Gezien de politieke situatie, ziet het er weer naar uit dat we in juni zullen moeten gaan stemmen.
Ik was voor het eerst aangesteld als voorzitter van een kiesbureau. Ik vermoed dat ik wel weer zal aangesteld worden....

In onze gemeente zitten we opgescheept met een gefrustreerde kwast van een wijkagent, die zicht regelmatig komt bemoeien in het kiesbureau.
Altijd voor futiliteiten, zoals een moeder met 2 kinderen die wat spelen, opmerkingen geven dat de kinderen moeten buiten blijven.
Laatste verkiezingen, kwam hij een van mijn bijzitters lastig vallen, omdat hij zogezegd wat te veel pintjes zou drinken
(Wat niet waar is. De werkelijke reden is dat ik hem verboden heb in onze frigo pintjes te pakken, want we hebben er zo al niet teveel, dus werkt hij dat uit op bijzitters ) enz...
Hij komt zich ook moeien met het uitvoerend werk van de bijzitters. Nogal grappig want die hebben meestal iets langer gestudeerd dan die agent in kwestie. En weten perfect wat ze moeten doen.

Ik ben dat zo beu, dat ik die agent er wil attent op maken dat zijn gedrag ongepast is in een democratie.
Bovendien komt hij bij bijzitters en kiezers die hem niet kennen, nogal tamelijk intimiderend over.

Wat kan ik ondernemen tegen dergelijk ambtenaar?
Ik dacht eerst hem onderhanden te nemen voor verboden wapendracht in het stemlokaal, want hij draagt telkens zijn dienstwapen.
(om maar iets te vinden).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 mar 2011 21:29

Als voorzitter van het kiesbureau bent u de baas. U kunt hem verzoeken het bureau te verlaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 06 mar 2011 21:49

Art. 109. De voorzitter van het stembureau neemt de nodige maatregelen om orde en rust te handhaven in de omgeving van het gebouw waar de verkiezing plaatsheeft.
Hij is tevens belast met de handhaving van de orde in het lokaal en kan die bevoegdheid wat het wachtlokaal betreft, aan een lid van het stembureau overdragen.
Alleen de kiezers van de stemafdeling en de kandidaten worden in het wachtlokaal toegelaten.
In het gedeelte van het lokaal waar wordt gestemd, worden de kiezers niet langer toegelaten dan nodig is om hun stembiljet in te vullen en in de bus te steken.
Het is hun niet geoorloofd gewapend op te komen.
In de vergaderzaal of in de nabijheid van het stemlokaal mag geen gewapende macht worden opgesteld zonder opvordering van de voorzitter.
De burgerlijke overheid en de militaire bevelhebbers zijn gehouden zijn opvorderingen op te volgen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 06 mar 2011 22:07

Normaal zal er een commissaris verantwoordelijk zijn voor de openbare orde bij verkiezingen.
Het is WETTELIJK verboden om gewapend in het kieslokaal te komen.
U doet er goed aan de verantwoordelijke van de verkiezingen op voorhand te verwittigen van het gedrag van die wijkagent.
(gemeentesecretaris kan u zeker zeggen wie toen de voorzitter van het kiescollege was)

fredericb
Berichten: 5

#5 , 07 mar 2011 22:37

Als voorzitter van het kiesbureau bent u de baas. U kunt hem verzoeken het bureau te verlaten.
ALs het zo eenvoudig was, was dat waarschijnlijk geen probleem.
Maar een wijkagent kan het U buiten het kiesbureau ook knap lastig maken als antwoord op uw reactie.
Dat soort gasten kom je elders ook nog tegen. Zeker in kleine gemeente.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 07 mar 2011 22:57

Als voorzitter van het kiesbureau bent u de baas. U kunt hem verzoeken het bureau te verlaten.
ALs het zo eenvoudig was, was dat waarschijnlijk geen probleem.
Maar een wijkagent kan het U buiten het kiesbureau ook knap lastig maken als antwoord op uw reactie.
Dat soort gasten kom je elders ook nog tegen. Zeker in kleine gemeente.
Het IS zo eenvoudig. Als de voorzitter een gewapende agent binnenlaat in het lokaal begaat hij zelfs een overtreding.
Als wijkagent zijn manieren niet houdt -ook op andere vlakken- klacht neerleggen bij zijn korpsoverste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 08 mar 2011 00:42

of Comité-P.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 07 apr 2011 19:35

Korpsoverste en dacht voorzitter rechtbank .... als voorzitter van een kiesbureau.... weet je wie de organisatie van de verkiezingen leidt... deze zal wel met de korpchef contact nemen en het nodige doen....
Trouwens de inspecteurs die 'deelnemen' aan de organisatie verkiezingen worden op de briefing op de regels gewezen.
Dus niet aarzelen.
U kan het trouwens ook in het verslag voorzitter zetten.
Ter plaatse 101 bellen dan zal de verantwoordelijke bestuurlijke officier wel langskomen.

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 07 apr 2011 22:24

Nu heb ik niks verloren in een kiesbureau, maar moest ik wel gaan stemmen, dan wees er maar zeker van dat ik een klacht indiende tegen zowel de wijkagent alsook tegen de voorzitter van het kiesbureau die niets ondernam.
Een gewapende macht op een kiesbureau kán niet, mág niet en hoort niet.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#10 , 17 okt 2012 15:00

Bij deze hebben we dat dan ook gedaan zondag.
Hij was daar weer gezet. Direct 101 gebeld.
De commissaris is afgekomen, omdat hij blijkbaar van andere stembureaus ook al klachten had ontvangen.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 17 okt 2012 15:21

Is er PV opgesteld?
Hebt u de tussenkomst vermeld in uw verslag?
U kan ook nog een brief schrijven naar de algemene voorzitter dat is de voorzitter van de rechtbank eerste aanleg.
Ook de commissaris moet een verslag ( en PV) opstellen.

Terug naar “Staatsrecht”