verkiezingen - stemplicht of opkomstplicht?

ecvcaute
Topic Starter
Berichten: 80

verkiezingen - stemplicht of opkomstplicht?

#1 , 18 feb 2011 18:16

Een nieuwe regering is blijkbaar nog altijd niet in zicht. Nieuwe verkiezingen worden steeds waarschijnlijker.

Maar zullen nieuwe verkiezingen een oplossing brengen? De vorige verkiezingen zijn er tenslotte gekomen omwille van BHV. En die kwestie blijft voorlopig onopgelost.

Op federaal vlak zijn verkiezingen door het Grondwettelijk Hof ongrondwettelijk bevonden zolang BHV niet gesplits is . Desondanks blijft de Belg verplicht te gaan stemmen.

Voor de duidelijkheid deze topic betreft niet BHV!

Wel de vraag hoe de verplichting ter stembus te gaan moet worden opgevat? Dient er effectief een stem te worden uitgebracht ( de mogelijkheid blanco te stemmen doet aan die verplichting niets af) - stemplicht maw? Of volstaat het je aan te melden op het verkiezingskantoor zonder effectief te stemmen - opkomstplicht dus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 feb 2011 20:31

Je bent verplicht op te dagen om je stembrief in de bus te deponeren.

Iedereen doet daar persoonlijk mee wat hij wil. Zelf heb ik de vorige keer geweigerd te gaan gaan stemmen, gewoon omdat ik vond dat er geen kandidaten op de lijsten stonden die mijn stem waardig waren. 245+ dagen "onderhandelingen" lijkt me gelijk te geven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 18 feb 2011 20:40

Als je niet electronisch moet stemmen kun je op het stembiljet je creativiteit botvieren tot het potlood het begeeft. Gratis! Op kosten de Staat...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 feb 2011 10:20

Als je electronisch moet stemmen, kan je dan ook gewoon opdagen, maar niet in het stemhokje zelf gaan staan om te stemmen, maar gewoon je kaart rechtstreeks in de box steken? Je bent dan wel komen opdagen, maar hebt niet gestemd.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 19 feb 2011 10:30

wat is het verschil in telling tussen een blanco en een ongeldige stem?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

GB2702
Berichten: 232

#6 , 19 feb 2011 13:31

Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat een blanco stem mee geteld werd bij de meerderheid en dat een ongeldige stem niet mee geteld wordt. Nu bij het electronisch stemmen kan je enkel ofwel een geldige stem uitbrengen ofwel blanco stemmen, als je tenminste je kaartje in de computer steekt. Als je het kaartje rechtstreeks na verkrijgen in de verzamelbox deponeerd weet ik niet of deze als een blanco stem geteld wordt of als ongeldig.

Verbeter me maar indien dit fout moest zijn.

amjjf
Berichten: 2

#7 , 08 jun 2011 21:34

Ik denk dat men moet in het stemhokje gaan, anders is de stemming niet geheim.
Brieven of kaartje in de bus zonder in het stemhokje te gaan, dan kan men zien dat u blanco hebt gestemd.
Sorry zo ik fout zit

jojan
Berichten: 739

#8 , 08 jul 2011 11:33

Er is opkomstplicht - niemand mag controleren of u effectief stemt of niet stemt. De stemming is immers geheim.

Terug naar “Staatsrecht”