Verplicht deelnemen aan enquete

JWolters
Topic Starter
Berichten: 9

Verplicht deelnemen aan enquete

#1 , 22 jul 2010 14:39

Beste,

Mijn eerste post, naar aanleiding van een vraag die ik had over een brief die ik vandaag heb ontvangen. Hierin staat dat ik ben geselecteerd om deel te nemen aan een "enquête naar de arbeidskrachten". Het onderzoek wordt gedaan door de "Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie" op vraag van "Eurostat". Iemand zal "heel binnenkort" langskomen om een afspraak te maken, voor een ander tijdstip.

In de brief staat dat ik verplicht ben deel te nemen op basis van het Koninklijk besluit van 10 januari 1999, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 20 februari 1999. Hier het besluit: http://staatsbladclip.zita.be/staatsbla ... 11026.html

In het besluit heb ik gelezen dat een zelfde afspraak weer wordt gemaakt, 13 weken later.

Nu is het zo dat ik Nederlander ben. Ik kan niet echt wat terugvinden over mensen die niet de Belgische nationaliteit hebben in het besluit. Ik kan mij voorstellen dat omdat ik inwoner ben van België (ik ben student te Leuven) ik toch verplicht ben om me aan de Belgische wetgeving te houden en dus verplicht ben om mee te doen aan deze enquête. Voor 't geval dat het wat uit zou maken, ik ben ingeschreven als inwoner van de gemeente Leuven, maar mag mijn studio niet als "woonadres" opgeven.

Ik vroeg mij toch af of 't feit dat ik niet de Belgische nationaliteit heb een reden is om niet te hoeven deelnemen aan dit onderzoek. Buiten 't feit dat dit mij tijd kost, ben ik nogal wantrouwig als 't op de overheid aankomt.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 22 jul 2010 18:29

U verblijft op Belgisch grondgebied, dus gelden de Belgische wetten.
Het staat u natuurlijk vrij de grootste onzin te vertellen in dat interview. :D
Het is immers een statistisch onderzoek.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

JWolters
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 22 jul 2010 18:43

U verblijft op Belgisch grondgebied, dus gelden de Belgische wetten.
Het staat u natuurlijk vrij de grootste onzin te vertellen in dat interview. :D
Het is immers een statistisch onderzoek.
Jammer. Nou ja, 't gaat over "arbeid". Ik heb 3 maanden gewerkt, maar dat was 1x in de 2 weken op de zaterdagochtend als jobstudent. Stelt dus niks voor. Ziet er dan misschien naar uit alsof ik 't gemiddelde veel omlaag ga halen.

In ieder geval bedankt voor 't antwoord.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 jul 2010 19:57

Heb van deze gasten ook eens een dergelijke brief gehad. Zouden ook langs komen voor een enquette. Heb ze echter nooit gezien, en heb na bijna 6 maanden de brief gewoon in de vuilbak gesmeten.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 aug 2010 18:36

ai ... was die niet herbruikbaar - achterzijde ??

Deze gerichte enquetes vervangen de 'volkstelling'die sedert het jaar 0 in onze contreien gehouden wordt

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 aug 2010 19:58

[quote="Franciscus"]ai ... was die niet herbruikbaar - achterzijde ??

Bij wijze van spreken. Alle papieren met ook maar één naam of adres, zelf al is de achterkant maagdelijk wit, gaan bij ons in de papierversnipperaar. Andere papîeren, zonder die gegevens, worden wel herbruikt, zelf al is het maar een half blad.

jopordipi
Berichten: 1

#7 , 04 mei 2013 20:58

Ik heb begin mei 2013 een brief ontvangen van FOD Economie, waarbij staat dat ik verplicht moet deelnemen aan een enquête naar arbeidskrachten. Ik wens geen vragen te beantwoorden over mijn gezinsleden, ook al worden de gegevens zogezegd anoniem en strikt vertrouwelijk behandeld. Kan men mij verplichten om ongewenste bezoekers thuis te ontvangen en ben ik verplicht op privé vragen over mijn gezinsleden te antwoorden ? Wat dan met de wet op de privacy ?
Ik zal op geen enkele vraag antwoorden en ik al zeker geen afspraak toestaan. Wat zijn de juridische gevolgen voor mij ?
Alvast bedankt voor uw info.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 mei 2013 10:45

http://staatsbladclip.zita.be/staatsbla ... 11026.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8837

#9 , 05 mei 2013 17:36

zeg maar alle gekheid op een stokje... voor zover ik het verhaal begrijp: ben je verplicht deel te nemen aan de enquete en dus verplicht te antwoorden op vragen die ze stellen.
Maar in mijn opinie mag je op vragen toch antwoorden met het antwoord dat je correct acht?
Zoals daar zijn:
- ik weet dat niet meer.
-dat is te lang geleden en ik vrees dat de papieren in de vorige verhuis verloren zijn geraakt.
- sorry, maar ik begrijp uw vraag echt niet.
- ik praat daar niet graag over, ik het het daar erg moeilijk mee.
- sorry, maar dat is echt heel privé.
- enz... :-)

eylis
Berichten: 8837

#10 , 05 mei 2013 17:38

en nog iets
je bent niet verplicht enquete-mensen bij je thuis binnen te ontvangen.
Je kan de vragen ook beantwoorden aan de voordeur.

MSDetail
Berichten: 49

#11 , 07 dec 2015 20:17

Ben ook Nederlander woonachtig in Belgie. Heb ook zo'n meneer voor de Enquete FOD economie over de vloer gehad. Maakt me toch ietswat argwanend....waarom wordt bv de enquete niet per email gestuurd , of online voorgelegd ? Waar wordt het voor genbruikt ? De betreffende vragen zijn overigens ook prima uit de
kruispuntbank te halen...Misschien is deze enquete voor een bepaalde geselecteerde doelgroep ? , buitenlanders woonachtig in Belgie , Nederlanders woonachtig in Belgie ?

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 08 dec 2015 00:25

U mag altijd terug naar Nederland waar er andere wetten gelden.
In België gelden de wetten voor alle inwoners ongeacht hun nationaliteit.
PS Op 'Koningsdag' krijgt u hier ook geen vrijaf maar wel op de dag van de Dynastie ( of heb ik het verkeerd) :D

WP002
Berichten: 1479

#13 , 08 dec 2015 13:57

PS Op 'Koningsdag' krijgt u hier ook geen vrijaf maar wel op de dag van de Dynastie ( of heb ik het verkeerd) :D
Hangt ervan af. Mijn vrouw werkt voor de federale overheid, die krijgt die dag wel. Ik voor de Vlaamse, ik niet. Op 11 juli is het dan net omgekeerd.

En wat die enquete betreft: mochten er nu nog filmtickets verloot worden... :D

mathiasvds
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja
Locatie: Gent
Contacteer: Twitter

#14 , 12 apr 2016 13:14

Mocht nog iemand hier iets aan hebben. De steekproefenquête naar de arbeidskrachten is een enquête die wordt georganiseerd binnen de Europese Gemeenschappen in samenwerking met de nationale statistiekbureau's. De enquête dient om gegevens te bekomen over tewerkgestelde personen, werklozen en niet-actieve personen die dan op Europees niveau kunnen vergeleken worden. De enquête is inderdaad verplicht. Er staan toch vrij zware boetes op de weigering.

Naar wat ik heb begrepen zouden er in de toekomst 4 bevragingen worden gedaan. Één aan huis, en drie telefonisch of elektronisch. De vragenlijst werd geschrapt. Geen idee hoe dat nu in zijn gang gaat gaan.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#15 , 18 apr 2016 20:40

Beste, Ik had zelf het genoegen om vorige week deel te nemen aan deze enquete. Het betreft een enquete mbt arbeidskrachten. De vragen hebben doorgaans betrekking op de tweede week vooorafgaand aan de enquetdatum. Het zijn vragen waarvoor je niet veel gegevens moet opzoeken. Hoeveel dagen/hoeveel uren heeft u die bewuste week gewerkt? Werkt u altijd op verplaatsing? Wat is de afstand tot uw werkplaats? Is er thuiswerk gedaan die week? Hoe lang werkt u bij uw huidige werkgever? Wat was het eerste jaar waarin u 6 maand gewerkt heeft? Welk soort contract heeft u (interim/bepaalde duur/onbepaalde duur, arbeider, bediende, kaderlid, ambtenaar, privé of overheidssector..) Kan u een beknopte omschrijving geven van uw huidige functie? Wat was uw hoogste diploma en welk diploma is dat? Welke opleiding volgde u in het middelbaar onderwijs? Hoeveel verdient u per maand? hoeveel bedragen uw variabele vergoedingen en bonussen per jaar? Laatste twee vragen facultatief.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Staatsrecht”