terugdraaiende teller - zonnepanelen

GVD9700
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

terugdraaiende teller - zonnepanelen

#1 , 26 jan 2021 20:21

Beste

Ik stelde mij recent de vraag of de eenmalige compensatie van de Vlaamse regering voor de gedupeerde zonnepaneleneigenaars die hun garantie op rendement zagen verloren gaan door het arrest van het Grondwettelijk Hof niet in strijd kan zijn met de regels inzake staatssteun. ( het dossier doet me wat denken aan het Arcodossier.)

De Vlaamse regering maakt zich echter sterk dat zij de compensatie niet sluiks via de energiefactuur zullen doorvoeren, maar dus wel een bedrag van een half miljard die in de algemene middelen van de begroting worden gevonden, die u en ik en alle burgers van Vlaanderen zullen moeten betalen. Dit terwijl dit reeds een investering was die reeds een bepaald rendement genereerde, en daarbovenop komt nog eens een garantie van een rendement van 5 procent uit de algemene begroting.

Het strookt niet met mijn rechtvaardigheidsgevoel, dat de rest van de bevolking moet opdraaien voor het rendement van enkelen. Daarom mijn vraag of dit niet in strijd kan zijn met de regels inzake staatssteun.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 jan 2021 07:00

U bent niet de enige die er bedenkingen bij heeft.

Een nieuwe regeling om een onwettige, vernietigde regeling terug in te voeren, heeft veel kans om zelf ook vernietigd te worden.


We betalen al jàren -en nog jàren- voor dat "rendement" door de Sinterklaaspolitiek van Dewael, Stevaert & Co indertijd

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2021 11:35

We gaan nog wat in dat potje stinkende brij roeren. Hebben zij, die al jaren betalen voor de zonnepanelen van anderen, dan mogelijks het recht die onterechte aanrekeningen voor al die jaren terug te vorderen?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2021 11:42

We gaan nog wat in dat potje stinkende brij roeren. Hebben zij, die al jaren betalen voor de zonnepanelen van anderen, dan mogelijks het recht die onterechte aanrekeningen voor al die jaren terug te vorderen?
De nagel op den kop. Het is steeds dat de voordelen van de ene verhaald worden op zij die niet de middelen of mogelijkheden hebben.
Niets tegen voordelen maar mogen niet ten nadele van anderen vallen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2021 19:02

Niets tegen voordelen maar mogen niet ten nadele van anderen vallen.
Grapje zeker? Elk voordeel dat iemand of een groep krijgt is per definitie een nadeel voor ieder die niet tot die groep hoort.

Ik ben vooral benieuwd wanneer Europa boetes begint op te leggen voor het niet halen van de opgelegde normen aangaande hernieuwbare energie, of u dan nog steeds dezelfde mening heeft. Ik ga ervanuit dat u dan ook gaat pleiten dat mensen met zonnepanelen hier niet aan hoeven bij te dragen?

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 27 jan 2021 21:27

Eigenlijk is iedere subsidie een vorm van discriminatie.
- Mensen zonder zonnepanelen betalen mee voor de ZP subsidies.
- Mensen zonder kinderen betalen mee voor de kinderen van anderen
- Niet gelovigen betalen mee de rekening van de kerken en andere religieuze instellingen
- Mensen die niet met de trein reizen betalen mee aan de kosten van NMBS en Infrabel.
- Multinationals betalen hier nauwelijks belastingen
- Allerlei bedrijven krijgen voor vanalles en nog wat subsidies, die de belastingbetaler moet ophoesten.
- Werkenden betalen de werkloosheidsuitkeringen, de pensioenen, ziektekosten, ...
....
En zo kan je ganse boeken volschrijven over wat men moet betalen voor wat men niet zelf gebruikt.

De vraag is dan, gaan we naar een maatschappij waar iedereen zelf zijn plan moet trekken, en men dakloos wordt als men eens pech heeft (ziekte of zo), en je je blauw betaald om je kinderen naar school te kunnen sturen, zoals in de VS,
of behouden we het huidige solidariteitssysteem, dat niet perfect is, maar er toch voor zorgt dat velen hier ondanks tegenslagen toch nog een goed leven kunnen hebben.

Terug naar “Staatsrecht”