"Kleine snelheidsovertredingen" via GAS-wet

Inazuma
Topic Starter
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

"Kleine snelheidsovertredingen" via GAS-wet

#1 , 09 okt 2019 13:40

De Vlaamse regering onder Jambon 1 wil gemeenten "kleine snelheidsovertredingen" laten behandelen via de GAS-wet.

Vlaanderen stelt dat het hiervoor bevoegd geworden is, omdat het de bevoegdheid verworven heeft om in Artikel 11 van de wegcode, voor het ganse gewest de maximaal toegelaten snelheid binnen en buiten de bebouwde kom vast te leggen.

De bevoegdheid inzake snelheid is inderdaad overgedragen, en uitgevoerd buiten de bebouwde kom: 70, waar dat voordien 90 was.

Maar klopt de verregaande gevolgtrekking die Jambon & Co er aan geven :?:
Dat Vlaanderen dan ook het strafbeleid -en bijgevolg de administratieve boetes !- hier rond mag bepalen
:?:


Snelheidsovertredingen zijn niet voorzien in de GAS-wet.
(Die beperkt de overtredingen die via GAS behandeld mogen worden tot stilstaan & parkeren, en inbreuken op borden C3 en F103.)

Vlaanderen zou aan de GAS-wet op zich niets veranderen, dat is immers federaal, maar deze bestaande procedure enkel als manier van afhandelen kiezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 okt 2019 13:47

Ik stelde mij dezelfde vraag eerder al.
En ik vraag me af of men nu twee boetes voor dezelfde overtreding kan krijgen....wat met het "non bis in idem" beginsel?

ps: Hebben ze zich vergaloppeerd mbt de terminologie:
teveel GAS geven = GASboete???
Men kan niet ontkennen dat er een kinderlijke logica in terug te vinden is... :lol: :shock: :P :idea:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Topic Starter
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 okt 2019 22:04

En ik vraag me af of men nu twee boetes voor dezelfde overtreding kan krijgen....wat met het "non bis in idem" beginsel?
Gaat eender hoe ook wel eens gebeuren ...
Minste probleem nog, eerlijk gezegd.


Het zou dan gaan om inbreuken in "zone 30 en zone 50"
Waarschijnlijk wordt met de 50 hier de BBK bedoeld - VL kàn die snelheid veranderen, heeft het niet gedaan.

Maar bevoegdheid om een snelheid in de zone 30 op te leggen is uiteraard NIET overgedragen.
Dat staat ook niet Art 11 , waaraan de gewesten kunnen morrelen.
Die is gewoon 30 ...

Gek genoeg zou het dan weer niet gaan om snelheidsinbreuken buiten de BBK ... uitgerekend de snelheid die Vlaanderen wél als enige aangepast heeft :!:


Dit leidt tot volstrekt absurde kafkaiaanse situaties:

Vlaanderen kan dan ook afwijkende tarieven gaan opleggen
(LEZ is tot 350€, remember ? Want "milieu" is een overgedragen bevoegdheid ... )

Wallonië en Brussel volgen -minstens voorlopig nog- de normale federale procedure.
De afwikkeling gaat dus afhangen van in welk gewest de vermeende inbreuk begaan werd.

Maar ook niet alle Vlaamse gemeenten gebruiken GAS .
Dus zelfs binnen Vlaanderen zal er verschil zijn in de behandeling van banale snelheidsinbreuken.
De afwikkeling gaat dus ook nog eens afhangen van in welke gemeente de vermeende inbreuk begaan werd ... :!:


Blijft de vraag: Klopt het complot van Jambon :?:


Heb het niet bij Verkeer gezet, want dit gaat over bevoegdheidsverdeling en staatsstructuur ...

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”