Laattijdige oproeping bijzitter

VJ Tony
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Laattijdige oproeping bijzitter

#1 , 24 mei 2019 21:09

Beste,

Ik ben vandaag opgeroepen om bijzitter te zijn voor de verkiezingen van zondag. Kan dit eigenlijk nog zo laat?

De situatie is als volgt:
- op vrijdag 17/05/2019 krijg ik een bericht van bpost dat een aangetekende zending voor de verkiezingen niet kon afgeleverd worden
- op dat bericht stond dat ik vanaf overmorgen (zondag 19/05/2019, dus de dag erop op maandag 20/05/2019) op het gemeentehuis die zending kon afhalen -> er werd mij verzocht om dit zo snel mogelijk te doen
- aangezien het gemeentehuis enkel op woensdagavond en zaterdagvoormiddag open is buiten de kantooruren (ik werk tijdens die kantooruren), ging ik woensdag 22/05/2019 om die zending
- bij de gemeente zeggen ze op 22/05 dat enkel de zendingen t.e.m. 14/05 daar liggen, de rest is nog niet toegekomen; ze zeggen eveneens dat de zending "misschien" (!) zaterdag aanwezig zal zijn
- ik ben in het weekend echter niet in mijn thuisgemeente, maar elders in België (> 100 km van bij mij thuis, bij vrienden)
- ik krijg van de gemeente een algemene brief mee van de voorzitter van het stembureau dat ik hem/haar mag contacteren tussen 13u30 en 15u (telefonisch) of via e-mail (naar een Gmail-adres)
- ik wou gisteren bellen, maar er is een klantenafspraak op mijn werk tussengekomen; ik heb 's avonds dan een e-mail gestuurd
- ik krijg vandaag antwoord dat ik opgeroepen ben als bijzitter, en "dat ik maar vroeger een e-mail moest gestuurd hebben"

Kan dit eigenlijk? Ik heb oprecht mijn best gedaan om hen tijdig te contacteren, terwijl zij heel laat mijn oproepingsbrief hebben verstuurd. En dan mij verwijten dat ik niet snel genoeg een e-mail gestuurd heb...

Wat kan ik nu best doen? Ik ga echt niet nu nog naar mij thuis rijden (ik ben daarnet op mijn weekend toegekomen, en zag net het antwoord dat ik kreeg). Zal ik hiervoor een boete ontvangen, of is dit gewoon onbehoorlijk bestuur van de organisator van de verkiezingen?

Alvast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Electo Aeternum
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2019 21:32

Het Kieswetboek, Art. 95 §9 stelt "De bijzitters en de plaatsvervangende bijzitters worden door de voorzitter van het kantonhoofdbureau, ten minste drie dagen vóór de verkiezing, aangewezen..."
(https://elections.fgov.be/sites/default ... etboek.pdf)
Een aangetekende zending op datum van 17 mei is ruim vóór die minimumperiode van 3 dagen voor de verkiezing. Het lijkt me dat je daar niet veel zal kunnen tegen inbrengen.
Over de rest kan ik me niet uitspreken, daarvoor weet ik er niet genoeg over.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 24 mei 2019 21:35

Zoonlief heeft een gewone brief gehad en daarna een aangetekende brief.
U kan een AS naar een ander adres laten sturen ( waar u wel bent).
Volgens bepaalde bronnen zou men gaan tot € 1600 aan boetes.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mei 2019 11:12

Het was niet de gemeente die laattijdig was, maar jijzelf die niet tijdig uw oproepingsbrief bent gaan afhalen

Terug naar “Staatsrecht”