Bijzitter verkiezingen 26/5/2019

Electo Aeternum
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: Bijzitter verkiezingen 26/5/2019

#16 , 01 mei 2019 09:42

Het is intussen al zo'n 10 jaar dat enkele (nog altijd zeldzame) politici het probleem van het herhaaldelijk oproepen van dezelfde personen erkennen. Sommigen hebben al echt geprobeerd. Het lijkt erop dat er slechts één partij is die het zich min of meer aantrekt. Stad Kortrijk en Gent hebben inspanningen gedaan, maar ik stel me vragen bij hun oplossing.

Die is gebaseerd op vrijwilligers, maar dat kunnen ze niet toepassen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2024. De wet laat geen vrijwilligers toe bij zo'n verkiezingen. Ze zijn op dit moment (alweer) mensen aan het beloven 'niet meer dan 2 keer', en 'sinds 2018 houden we bij hoeveel keer iemand gezeteld heeft'.
En ze kunnen die 'belofte' onmogelijk naleven.

Het probleem is het gebruik van 2 lijsten. Lijst 2 is voor bijzitters van stembureaus (voormiddag), Lijst 1 is voor voorzitters en bijzitters van telbureaus (namiddag).
Ik heb cijfers gevraagd aan mijn gemeente aangaande lijst 2, en het is ... ernstig. Er is zo goed als geen marge om het wat te spreiden, Die lijst bevat met moeite het dubbel aantal namen dan het aantal dat ze nodig hebben. Het enige dat ze met wat geluk kunnen garanderen is dat je geen 2 opeenvolgende keren kan opgeroepen worden. That's it. Als er niet teveel zijn met geldige vrijstelling.

Ook al is de wetgeving verschillend naargelang de aard van de verkiezing, dat twee lijsten-systeem staat er overal in.

Daarbovenop komt dan nog de verschillende bevoegdheden. Lokale, Federaal, Europese verkiezingen, allemaal andere wetgeving en bevoegde organen. Er is niets effectief voorzien om gecentraliseerd bij te houden hoeveel keer iemand gezeteld heeft of opgeroepen werd. De ene houdt misschien bij hoeveel keer je gezeteld hebt bij lokale verkiezingen, iemand anders houdt bij hoeveel keer je gezeteld hebt bij Europese. En als mijn info klopt dan weten ze dat niet eens van elkaar. De enige die het wel weet is de burger die keer op keer zo'n oproepingsbrief krijgt om te gaan tellen.

Er was een initiatief om het in het Rijksregister bij te houden, maar men heeft me gezegd dat dat sinds 2015 niet meer wordt gedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 mei 2019 10:43

Ik heb ooit 3 maal geweest en ik zou dit zeker ook nu doen als vrijwilliger, je bent eens onder andere mensen.

Mijn schoondochter doet dit al 27 a 28 jaar alle verkiezingen als voorzitter van een tel bureau, zij heeft ook 3 kinderen gehad, ze doet dit zeer graag, ze is leraar van beroep.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Electo Aeternum
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 mei 2019 11:51

Het is interessant en eens een ervaring om te doen. Op zich heb ik er ook niet echt problemen mee om gedurende een periode van 20 jaar 11 keer een namiddag te reserveren voor de democratie. Velen hebben in het verleden oneindig meer opgeofferd dan dat.

Waar ik het wel moeilijk mee heb, is de praktijk om enkel een selecte groep mensen/beroepscategorieën aan te wijzen. Daarin zie ik persoonlijk minder democratische principes. Ik begrijp de praktische overwegingen wel, maar het is een vicieuze cirkel.

Mensen raken gefrustreerd en geërgerd, voelen zich geviseerd, wanneer ze telkens weer worden opgeroepen en rondom zich zoveel anderen zien die nooit een oproep krijgen. Dat leidt tot onwil en het meer en meer proberen vrijstelling te krijgen. Aan de andere zijde heb je dan de voorzitters van de hoofdkantonbureaus die op hun beurt gefrustreerd raken door de moeilijkheden die ze meer en meer ervaren om de stem(opnemings)bureaus bemand te krijgen. Het escaleert gewoon. Oproepingsbrieven worden bij elke verkiezing dreigender, de lijst attesten die men moet voorleggen om vrijstelling te krijgen wordt alsmaar langer.

Dit is wel degelijk een juridisch onderwerp, deze situatie is in mijn ogen een gevolg van een scheefgetrokken wetgeving.

Ik citeer een wetsvoorstel, Senaat, 2005:
"De aanmoediging van het vrijwillig bijzitterschap, ligt in het verlengde van het debat over de opkomstplicht. Mensen aanmoedigen om op de dag van de verkiezingen zelf mee te helpen aan de organisatie van de democratie, is een veel positiever signaal dan ze lukraak aan te duiden en bij weigering of afwezigheid te bestraffen."
Als men dan weet dat de aanduiding van voorzitters en bijzitters van telbureaus allesbehalve lukraak is, dan wordt het contrast tussen positief en negatief nog veel groter.

Reclame

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 mei 2019 19:02

Kreeg vandaag antwoord van de gemeente in samenspraak met de vrederechter:
Ik ben ontslagen voor mijn taak als bijzitter op 26/5/2019

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#20 , 06 mei 2019 21:19

Mag dus een slotje op

Terug naar “Staatsrecht”