Bijzitter verkiezingen 26/5/2019

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Bijzitter verkiezingen 26/5/2019

#1 , 24 apr 2019 20:09

Hoi allemaal,
Voor de derde keer in mijn bestaan mag ik gaan bijzitten tijdens deze verkiezingen.
De vorige twee keer echter geen probleem, mijn burgerplicht gewoon uitgevoerd. Echter voor deze keer heb ik mss wel een probleem. Ik ben alleenstaande vader van 4 kinderen. Leeftijd kinderen 5-8-10-11 jaar oud. Het is zo dat de kinderen permanent bij mij wonen en hun mama niet naar hun omziet. Nu echter wil ik toch eens horen wat de mogelijkheden zijn wat ik kan doen om eventueel niet te gaan bijzitten voor deze verkiezingen. Mijn ouders zijn beiden overleden dus daar kan ik de kinderen niet naartoe brengen. Broers of zussen heb ik niet en van de kant van moeder is er geen sprake. Daar heb ik nihil contact mee. Een babysit nemen kan een optie zijn maar dit dekt niet de kosten van wat ik eventueel krijg als bijzitter.
Iemand enige ervaring hiermee?
Ik ga uiteraard de voorzitter van het kantonbureau aanschrijven maar hoe verloopt de procedure dan?
Kan iemand mij informatie geven?
Het is niet de bedoeling om mijn plicht te ontlopen maar daar ik alleen ben en niet meteen een concrete oplossing heb is het het vragen waart.
Ik hoor graag van jullie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 24 apr 2019 23:41

U gaat inderdaad geacht worden en babysit te betalen en dus verlies te maken. Het is hoog tijd dat die vergoeding eens wordt opgetrokken naar op zijn minst het minimumloon.

Voorzitter zal uw brief lezen en hoogstwaarschijnlijk antwoorden dat uw reden niet voldoende is.

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2019 08:04

Moest het nu mijn eerste keer zijn dan zou ik zeggen ok.
Maar is reeds de derde maal. En dat stoort mij.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 apr 2019 09:13

Kinderen meenemen naar het kiesbureau.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 25 apr 2019 10:16

Moest het nu mijn eerste keer zijn dan zou ik zeggen ok.
Maar is reeds de derde maal. En dat stoort mij.
Begrijpelijk. Er is volgens mij ooit een wetsvoorstel geweest om het tot 3 keer te beperken, maar voor zover ik weet is dat er nooit doorgekomen.

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2019 21:43

Eigenlijk een beetje triest hoe ze het regelen. Je krijgt €28 voor die dag en dan zou ik een babysit moeten gaan regelen die me om en bij de 100€ gaat kosten. Vanaf 06.45 - 15.30
Beetje belachelijk.
Heb mijn burgerplicht reeds een keer gedaan. Dus ben lichtjes over het kookpunt aan het geraken.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2019 13:36

Ben je ondertussen al niet te laat om te reageren? Waar ik woon (en in de omliggende gemeenten) zijn die brieven al een week of twee geleden vertrokken.

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2019 17:59

Heb mijn brief gisteren effectief ontvangen.
Vond het zelfs schandalig dat ik hem nu pas krijg.

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2019 19:06

Iemand een idee hoe het verder verloopt:
Heb mijn brief aangetekend terug gezonden maar hoor ik daar nu iets van of niet?
Heb tevens een hoop papierwerk meegezonden waaruit ook blijkt dat dit niet realistisch is voor mij om te doen.
Iemand een idee?

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 30 apr 2019 08:27

Kinderen mee nemen als ze je niet toestaan om dit te skippen.

Vriend van me moest ook gaan zetelen. Had dochtertje van 2 meegenomen want vrouw ( verpleegster) had dienst en geen opvang mogelijkheid.
Is bedankt voor zen burgerplicht en naar huis gestuurd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 apr 2019 10:12

Kinderen mee nemen als ze je niet toestaan om dit te skippen.
Dit is toch niet zonder risico. De voorzitter kan van oordeel zijn dat u weigert uw taak uit te voeren (u kan uw taak zo niet uitvoeren, de voorzitter kan uw kinderen uit het kieslokaal laten zetten, zij mogen daar niet aanwezig zijn) en u opgeven als onwettig afwezig. U riskeert vervolging en een boete.

LeenW
Berichten: 12825

#12 , 30 apr 2019 21:40

Pak aub geen kinderen mee enkel en alleen om irritant te doen. Niemand zit daar met volle goesting en uw medebijzitters wat ambeteren is echt niet ok.

Da-MILNER
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 mei 2019 08:15

Ik ga mijn kinderen niet meenemen.
Ik wacht ff af wat hun gaan zeggen want blijkbaar moeten ze mij op de hoogte stellen.

Electo Aeternum
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mei 2019 08:48

Ik werd voor de 11de keer opgeroepen. Ik heb mijn ontvangstmelding teruggestuurd naar de voorzitter, aangevinkt dat ik vrijstelling vroeg, en een begeleidende brief als motivatie. Ik gaf aan hoeveel ik al opgeroepen was en gaf citaten van politici rond de problematiek van het herhaaldelijk oproepen.
Na enkele dagen kreeg ik antwoord van de voorzitter via de gewone post. Mijn reden is niet aanvaard.
Een week of zo later kreeg ik en 'RAPPEL' oproepingsbrief waarbij ik terug een ontvangstmelding moest terugsturen.

LeenW
Berichten: 12825

#15 , 01 mei 2019 09:18

Ik werd voor de 11de keer opgeroepen. Ik heb mijn ontvangstmelding teruggestuurd naar de voorzitter, aangevinkt dat ik vrijstelling vroeg, en een begeleidende brief als motivatie. Ik gaf aan hoeveel ik al opgeroepen was en gaf citaten van politici rond de problematiek van het herhaaldelijk oproepen.
Na enkele dagen kreeg ik antwoord van de voorzitter via de gewone post. Mijn reden is niet aanvaard.
Een week of zo later kreeg ik en 'RAPPEL' oproepingsbrief waarbij ik terug een ontvangstmelding moest terugsturen.
Het is inderdaad enkel bij wat gezever in de pers gebleven. Ik snap echt niet dat er geen meerderheid is om het aantal keer bijzitten te beperken.

Terug naar “Staatsrecht”