Herkrijgen Belgische Nationaliteit

weetruffle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Herkrijgen Belgische Nationaliteit

#1 , 18 mar 2019 12:54

Ik heb een vraag over het herkrijgen van de Belgische nationaliteit.

De huidige wettelijke regelgeving is als volgt:

Sinds het invoege treden op 1 januari 1985 van het Wetboek van de Belgische Nationaliteit, verliezen de Belgische onderdanen die buiten België na 1 januari 1967 geboren zijn en die één of meerdere andere nationaliteiten bezitten, hun Belgische nationaliteit indien zij nooit hun hoofdverblijfplaats hadden in België tussen de leeftijd van 18 en 28 jaar, tenzij zij een akte van behoud van de Belgische nationaliteit onderschrijven (art.22, §1,5° van het wetboek van de Belgische nationaliteit).

Maar nu begrijp ik dat de wet in verband met deze akte gewijzigd is:


De wet van 18.06.2018 (Belgisch Staatsblad 02.07.2018, in werking op 12.07.2018) wijzigt dit artikel van de nationaliteitswetgeving:

Art.22§2: Paragraaf 1, 5°, is niet van toepassing op de Belg die tussen de leeftijd van achttien en achtentwintig jaar, een Belgisch paspoort of Belgische identiteitskaart heeft aangevraagd en aan wie dit werd uitgereikt.


Dus, bedoelt deze nieuwe wetgeving, dat ge tussen 18 en 28 actief een paspoort had moeten aanvragen?
OF, is de eis dat ge tussen uw 18de en 28ste een pasport uitgereikt had (bvb, op uw 17de uitgereikt, en het passpoort was tot uw 22ste geldig).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 mar 2019 13:02

Betekent volgens mij dat je het binnen die tijdspanne had moeten aanvragen én krijgen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”