Hoe illegaal is het om een zitstaking te houden in het parlement?

Esthelle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe illegaal is het om een zitstaking te houden in het parlement?

#1 , 13 mar 2019 15:25

Ik en een paar vrienden vroegen ons af naar aanleiding van de klimaatbetogingen waarom er niet gewoon een zitactie (zonder geweld) wordt gehouden in het parlement en kwamen dan tot de realisatie dat wij nog geen instantie hebben meegemaakt waarbij men betoogd of enige vorm van protest vertoont IN het parlement, altijd wel aan de voet of aan ingangen maar nooit binnen.

We vroegen ons dan af dat misschien illegaal is en ook hoe groot het politioneel optreden zou zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 15:30

Binnen het parlement gaat dit zeker niet, daar er veel militaire politie aanwezig is en men je onmiddellijk, manu militari zal buiten werken.
Er zijn geen betogers toegelaten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 13 mar 2019 15:51

Men mag daar enkel zitten en kijken. Spandoek bovenhalen, iets roepen, etc en u wordt meteen buitengezet.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 mar 2019 16:49

Moet je maar eens proberen dan.
Ik heb het genoegen gehad destijds tijdens mijn legerdienst in 1967 verschillende malen de bewaking in het parlement te mogen waarnemen als onderofficier MP. En ik kan u verzekeren dat we destijds zeer strenge regels dienden te laten respecteren door de bezoekers.Ik denk niet dat jullie daar langer 3 minuten zullen zitten, met alle gevolgen voor jullie. Het is nog steeds de Militaire Politie die de bewaking waarneemt in het parlement, en er voor de orde zorgt. Het is trouwens totaal verboden in de neutrale zone rond het parlement te betogen.

Terug naar “Staatsrecht”