Dag allen
Mijn grootvader is eigenaar van 2 ingesloten percelen die samen ongeveer 8a groot zijn. Hij erfde deze gronden van zijn overleden moeder.
In 1975 werd een stuk perceel dat er toen nog bij hoorde, onteigend. Reden: bouw van project van openbaar nut, namelijk een woonzorgcentrum.
Dit project werd nooit gerealiseerd. De grond werd echter niet opnieuw aangeboden, en werd uiteindelijk enkele keren doorverkocht. De familie werd nooit op de hoogte gebracht van een recht van wederoverdracht. Momenteel is hij in handen van een particulier.
Op een bepaald moment waren de gronden in het bezit van het OCMW, en ging mijn grootvader verhaal halen. Daar kreeg hij de boodschap: “goh dat is allemaal niet zo evident, daar moeten de gewestplannen voor aangepast worden. Ik zou het zo laten, je hebt toch nog die andere percelen?”
Nu wou mijn grootvader graag dat het perceel als bouwgrond gebruikt zou worden door iemand van de familie. Momenteel is dit echter afgekeurd, omdat er geen verharde weg aan het perceel ligt (ingesloten). De verharde weg ligt aan het stuk dat ooit onteigend werd. De percelen in zijn bezit zijn dus ook niets waard op dit moment, omdat ze nergens toe gebruikt kunnen worden.
Mijn vragen:
- zijn hier geen fouten gebeurd destijds?
- zo ja, kunnen we (via de vrederechter?) nog stappen ondernemen na al die jaren?
- waar kunnen we aktes/bewijzen opvragen van die onteigeningen?
- is er een manier om het (onrechtmatig) verkocht perceel nog terug te krijgen?
Ik heb nog vele andere vragen, maar laat ik hiermee starten. Ik ben heel benieuwd, ik ben zelf niet zo thuis in al die zaken, hoewel ik ondertussen veel heb opgezocht en gelezen. Maar het is best ingewikkeld vind ik.
Alvast bedankt voor de antwoorden!