Oproepingsbevel jurylid assisenhof wanneer op vakantie

KG89
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oproepingsbevel jurylid assisenhof wanneer op vakantie

#1 , 28 feb 2025 20:47

Ik kreeg vandaag een brief in de bus dat ik opgenomen ben in de voorbereidende lijst van gezworenen voor het Hof van Assisen.

Indien ik uitverkoren zou worden voor een assisenproces. Ik las dat je tot twee dagen voor het proces een oproepingsbevel kan krijgen. Nu zijn wij geregeld voor 3 tot 4 weken of langer op vakantie in het buitenland. Wat gebeurt er dan als ik in het buitenland vertoef terwijl ik een oproepingsbevel krijg? Ik kan dan toch nooit hierop reageren?

Ik lees dat je dan boetes van 50 tot 1000 euro kan opgelegd krijgen, maarja als je op dat moment in het buitenland bent. Ben je misschien al te laat om te bewijzen dat je niet in België was.

Iemand hier ervaring mee?

bullgod

#2 , 02 mar 2025 07:39

navragen op de griffie?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

basejumper

#3 , 02 mar 2025 14:16

Beste

In praktijk gebeurt dat geenszins twee dagen op voorhand. De juryleden en plaatsvervangers weten dat ruim op voorhand.
Maar in concreto : indien u effectief in het buitenland verblijft op het ogenblik van de oproeping kan u dat ongetwijfeld staven (vliegtickets/huurovereenkomst/hotelboeking/peage betalingen/betaalbewijzen) En bent u geldig verontschuldigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

KG89
Topic Starter

#4 , 02 mar 2025 23:30

Oké, ja ik neem dit ook aan maar ja dan kan de brief nog in de bus vallen wanneer je net op reis bent vertrokken voor verschillende weken.

Ik heb een mailtje naar de bevolkingsdienst van mijn gemeente gestuurd en eentje naar de algemene website ivm griffie en rechtbanken.

Terug naar “Staatsrecht”