Uitnodigingsbrief voor visum

idrees2be2002
Topic Starter
Berichten: 28

Uitnodigingsbrief voor visum

#1 , 17 feb 2023 09:26

Mijn kennis (vriend) vroeg mij of ik de uitnodigingsbrief kan sturen voor een aanvraag visum.
Nu mijn vraag is, ik weet niet wat zijn bedoeling is, maar wat als die persoon naar hier komt en niet terugkeert en in Belgie blijft of in andere europese land (shengenzone).
Dan zit ik in de problemen. Juist? Want ik had hem zo gezegd uitgenodigt.
Graag antwoord hierop.
Zodat ik hem kan duidelijk maken en zeggen van "sorry, ik wil niet in problemen geraken, ik zal geen uitnodigingsbrief sturen voor deze redenen"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 17 feb 2023 09:39

Een uitnodiging moet van uw kant komen.

idrees2be2002
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 17 feb 2023 10:04

Een uitnodiging moet van uw kant komen.
Ja dat weet ik, maar is het niet risico voor mij indien die persoon niet terugkeert naar zijn land?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 feb 2023 21:49

U draait op voor alle kosten en lasten en ook voor de betaling voor een ticket naar zijn thuisland.
Als toerist mag hij komen maar hij moet wel over voldoende middelen beschikken voor hij in het land binnen mag.
Indien niet in staat dit te leveren ==> uitwijzing gedurende min. 3 jaar voor alle Schengen landen.
Hij kan visum vragen op de BE ambassade in zijn land indien daar geen is op een ambassade die BE vertegenwoordigd.
Kijk maar na op http://diplomatie.belgium.be/nl/

Kali
Berichten: 762

#5 , 18 feb 2023 13:28

Meestal hebben ze ook een formulier nodig dat u heb medisch ook ten laste neemt moest hen iets medisch overkomen…

Dus tenzij het een echt goede vriend is die u kan vertrouwen zou ik er niet aan beginnen…

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 feb 2023 15:40

Klopt ook.
Betrokkene kan niet terugvallen of hij moet een verzekering hebben die in BE of EU erkend is.

In ziekenhuizen hangt er dikwijls een document uit.
SIS kaart (nu op EiD) of ISIS kaart en EiD afgeven aan balie
Bij ontbreken van SIS gegevens waarborg van €250 per dag
Bij ontbreken van SIS gegevens en EiD bedrag van X€ op voorhand te storten op rekening... enz

Terug naar “Staatsrecht”