kan men mijn Belgische nationaliteit afnemen als geadopteerde?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

kan men mijn Belgische nationaliteit afnemen als geadopteerde?

#1 , 11 mei 2022 13:51

Ik ben Belg door adoptie, en ben opgegroeid en heb schoolgelopen hier in België. Nu blijkt uit een studie (De Stemming) van de UA en de VUB dat 55 procent van de Vlamingen stelt dat wie hier niet geboren is, geen recht heeft op de Belgische (of later eventueel Vlaamse) nationaliteit.

Dit maakt me ongerust voor de toekomst, daar ik hier niet ben geboren, maar wel opgegroeid en het Vlaams Belang de grootste partij is in Vlaanderen en misschien samen met N-VA het beleid zal uitmaken in 2024.

Kan men mij later de Belgische nationaliteit ontnemen of geen verlenging van mijn identiteitskaart toelaten of bij een toekomstige separatie mij de Vlaamse nationaliteit ontzeggen, indien men politiek dit zou beslissen? Zodat ik ofwel staatloos zou worden (zonder enige rechten, zelfs geen mensenrechten) of gedeporteerd zou worden naar India. (als ik daar word aangenomen).

Ik maak me ongerust hierover naar de toekomst toe en zou dus graag enige gerustheid hebben hieromtrent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 11 mei 2022 14:51

Toekomstige wetswijzigingen zijn nogal moeilijk te voorspellen. Echter moet u niet uit het oog verliezen welke bevoegdheden Vlaams en welke federaal zijn. Bovendien is er ook nog internationaal recht, zoals het recht op een nationaliteit.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 11 mei 2022 15:00

ok, dank.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 17 mei 2022 18:26

Zo eenvoudig zal het nooit worden. Kan alleen bij strafbare feiten waar uitdrukkelijk vermeld is dat een 'gekregen' nationaliteit bij vonnis kan afgenomen worden.

Terug naar “Staatsrecht”