burgerrechten kwijt - toch kiesbrief?

santamaria123456
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

burgerrechten kwijt - toch kiesbrief?

#1 , 28 sep 2018 10:12

Beste,

Door een correctionele veroordeling eerder dit jaar, verloor ik mijn burgerrechten gedurende tien jaar.
Nu dacht ik dat als je je burgerrechten verliest, je ook niet mag gaan kiezen.

Toch kreeg ik vorige week een kiesbrief toegestuurd?
Hoe zit dit nu? En wat moet ik doen, als ik inderdaad niet mag gaan kiezen?

Met vriendelijke groeten,
Maria

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2018 10:16

Voor zover ik weet behoort stemmen daar niet onder (het is nog altijd stemPLICHT, hier in België, geen stemRECHT). Je zal zelf niet kunnen opkomen bij de verkiezingen of op een lijst kunnen staan. Maar als uw burgerrechten verloren bent, mag/moet je volgens mij toch nog steeds gaan stemmen.

Gewoon gaan stemmen dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

santamaria123456
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2018 11:31

Ok bedankt Tom!

Reclame

Lanox
Berichten: 3510
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 11:59

De invulling van de burgerrechten die men kan kwijtspelen kan u terugvinden in het strafwetboek art 31-34.
Art. 31.[3 Bij alle vonnissen of arresten van veroordeling tot levenslange opsluiting of levenslange hechtenis, tot opsluiting van tien jaar of meer of tot gevangenisstraf van twintig jaar of meer]3 wordt tegen de veroordeelden levenslange ontzetting uitgesproken van het recht om :
1° Openbare ambten, bedieningen of betrekkingen te vervullen;
2° (...), verkozen te worden; <W 12-04-1894, art. 130>
3° Enig ereteken te dragen of enige adellijke titel te voeren;
4° Gezworene of deskundige te zijn, als instrumentair of attesterend getuige bij akten op te treden; in rechte te getuigen, anders dan om enkel inlichtingen te geven;
(5° Geroepen te worden tot het ambt van voogd, toeziend voogd of curator, behalve over hun eigen kinderen, of om het ambt van [2 ...]2 (gerechtelijk bewindvoerder over de goederen van een vermoedelijk afwezige) of [2 bewindvoerder van een persoon die krachtens artikel 492/1 van het Burgerlijk Wetboek is beschermd]2 uit te oefenen.) <W 2001-04-29/39, art. 73, 054; Inwerkingtreding : 01-08-2001> <W 2007-05-09/44, art. 48, 067; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
6° (een wapen of munitie te vervaardigen, te wijzigen, te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, in, uit, of door te voeren, of te dienen in de Krijgsmacht.) <W 2006-06-08/30, art. 38, 057; Inwerkingtreding : 09-06-2006>
[1 De arresten [3 of vonnissen]3 van veroordeling bedoeld in het vorige lid kunnen bovendien tegen de veroordeelden de ontzetting van het kiesrecht uitspreken, voor hun leven of voor twintig jaar tot dertig jaar.]1
----------
(1)<W 2009-04-14/01, art. 2, 073; Inwerkingtreding : 15-04-2009>
(2)<W 2013-03-17/14, art. 150, 101; Inwerkingtreding : 01-09-2014 (W 2014-05-12/02, art. 22)>
(3)<W 2016-02-05/11, art. 7, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

...
Art. 33.[2 Onder voorbehoud van de toepassing van de artikelen 31 en 32 kunnen de hoven en rechtbanken]2, in de gevallen bij de wet bepaald, de tot correctionele straffen veroordeelden voor een termijn van vijf jaar tot tien jaar, geheel of ten dele ontzetten van de uitoefening van de rechten genoemd in [1 artikel 31, eerste lid]1.
[3 Zij kunnen dezelfde ontzetting voor dezelfde duur uitspreken tegen de schuldigen wier criminele straf verminderd is tot een gevangenisstraf van minder dan tien jaar.]3
----------
(1)<W 2009-04-14/01, art. 4, 073; Inwerkingtreding : 15-04-2009>
(2)<W 2016-02-05/11, art. 9, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>
(3)<W 2017-07-06/24, art. 208, 124; Inwerkingtreding : 24-07-2017>

Art. 33bis. [1 [2 Onder voorbehoud van de toepassing van de artikelen 31 en 32 zullen de hoven en rechtbanken]2 de tot correctionele straffen veroordeelden kunnen ontzetten van de uitoefening van het recht bedoeld in artikel 31, tweede lid, voor een termijn van vijf jaar tot tien jaar.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2009-04-14/01, art. 5, 073; Inwerkingtreding : 15-04-2009>
(2)<W 2016-02-05/11, art. 10, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>
Kiesrecht (ja ja Tom, nog steeds een recht) kan je ook kwijtspelen, maar moet dan specifiek vermeld staan in het vonnis.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2018 13:45

Kiesrecht (ja ja Tom, nog steeds een recht).
Tja, België: het enige land waar een "recht" ook een "plicht" kan zijn ;-). Onwaarschijnlijk dwaas, want ook diegenen die zich totaal niet voor politiek interesseren, moeten een stem uitbrengen. En die gaan dan dikwijls naar diegenen die een bekende kop hebben, of leuk in de media geweest zijn... Maar bon, 'k hou de rest voor op politics.be ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

santamaria123456
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2018 16:19

Er zijn nog landen met stemplicht hoor:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht

Maar ik ben dus blij dat ik toch mag gaan stemmen ;-)

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2018 16:47


Maar ik ben dus blij dat ik toch mag gaan stemmen ;-)
Ik ook, ondanks ik soms op café hoor van mensen die het met tegenzin doen en zelfs niet gaan ! :roll: :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 okt 2018 10:11

Ik ook, ondanks ik soms op café hoor van mensen die het met tegenzin doen en zelfs niet gaan ! :roll: :roll:
Ik ben ook blij dat ik mag gaan stemmen, begrijp me niet verkeerd. En ik zal ook mijn uitereste best doen om mezelf te informeren (over de programma's van de partijen) als ik ga stemmen. Maar mensen die niet WILLEN gaan stemmen, zouden wat mij betreft ook niet MOETEN gaan stemmen. Dit geeft immers een vertekend beeld, aangezien deze kiezers niet geïnformeerd zijn en zullen stemmen op basis van totaal verkeerde redenen ("Den Bart De Wever was wel Sympathiek in De Slimste Mens. 'k Ga daar op stemmen").

Verder heb ik ook een groot probleem met het stemmen op partijen. Momenteel is er in Vlaanderen niet één enkele partij die mij vertegenwoordigd. Ik wil standpunten nemen van Groen!, OpenVLD en NVA en daar op kunnen stemmen. Maar dit kan niet. Ik moet uit één van die drie partijen kiezen, terwijl ieder van die partijen ook (in mijn ogen) ongelofelijk dwaze standpunten inneemt over bepaalde onderwerpen. Dus als ik ga stemmen, kan ik eigenlijk niet mijn mening geven. Dit moet dringend veranderen! Mensen moeten op STANDPUNTEN kunnen stemmen, niet op partijen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 okt 2018 13:07

Onwaarschijnlijk dwaas, want ook diegenen die zich totaal niet voor politiek interesseren, moeten een stem uitbrengen.
Er is OPKOMSTplicht en stemRECHT

Je moet dus komen, maar bent niet verplicht te stemmen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 okt 2018 13:11

Je moet dus komen, maar bent niet verplicht te stemmen ...
Ik denk dat het percentage van mensen die tegen hun wil komen opdagen, dat gewoon blanco stemt, vrij klein is. Zij zullen hoogst waarschijnlijk een proteststem uitbrengen uit furstratie, of toch "proberen" stemmen, maar puur op basis van fragmentarische info die ze uit de media meepikken...

Ik snap dus het idee niet achter de opkomstplicht, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1855
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 okt 2018 12:24

Je moet dus komen, maar bent niet verplicht te stemmen ...
Ik denk dat het percentage van mensen die tegen hun wil komen opdagen, dat gewoon blanco stemt, vrij klein is. Zij zullen hoogst waarschijnlijk een proteststem uitbrengen uit furstratie, of toch "proberen" stemmen, maar puur op basis van fragmentarische info die ze uit de media meepikken...

Ik snap dus het idee niet achter de opkomstplicht, eerlijk gezegd...
Ik denk dat de heren/dames politici te veel schrik hebben voor wat er zou gebeuren als het van willen wordt en niet van moeten, dan zouden ze echt alleen de overtuigde kiezers hebben die gaan stemmen. Volgens mij zou dat het politiek landschap wel eens drastisch kunnen hertekenen.

En daarbij, als ze ons niet alleen moeten overtuigen om voor hen te stemmen maar ook effectief om te gaan stemmen, dan zouden ze nog veel agressiever campagne voeren. Nog meer briefkes in de bus :roll:

Guy79
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal beringen

#12 , 21 okt 2018 21:15

Geachte,ikben al van mijn 18j mijn burgerrechten kwijt door justitie en door 13j gevangenis gedaan te hebben totaal waar ik helemaal niet fier op ben, maar nu heb ik voor de 1e keer in mijn leven een oproepingsbrief om te stemmen gehad... dus heb ik nu mijn burgerrechten dan terug ofzoiets?
Kan ik ergens informatie verkrijgen ivm burgerrechten of kan iemand mij hierover uitgebreide info geven ... bvb een link ofzo of download pdf file !?!
Dank bij voorbaat
Guy S.

Franciscus
Berichten: 38479

#13 , 21 okt 2018 21:36

Gemeente dienst bevolking - die hebben de gegevens.
Griffie van de rechtbank die u veroordeeld heeft.
https://www.elfri.be/artikel/ontzetting-van-rechten
Kan tijdelijk zijn geweest. X jaar.

Guy79
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Paal beringen

#14 , 21 okt 2018 21:38

Dank je wel

Terug naar “Staatsrecht”