Bewijs gift

Joke.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bewijs gift

#1 , 03 mar 2019 18:38

Hallo

Voor de aankoop van ons huis wil oma de notariskosten sponsoren. De bank wil hiervan een handgeschreven geschreven bewijs. Wat moet hier allemaal instaan zodat het geldig is?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2019 22:42

Wat is de opzet hier? Laat u uw oma tussenkomen in de akte? Ik zou dit ten stelligste afraden, want dit kan een titel vormen voor de ontvanger der registratierechten om schenkingsrechten te heffen. Voor niets nodig als u het mij vraagt. Laat uw oma u gewoon een bankgift doen en betaal de notariskosten vervolgens zelf?

Joke.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 15:23

Wat is de opzet hier? Laat u uw oma tussenkomen in de akte? Ik zou dit ten stelligste afraden, want dit kan een titel vormen voor de ontvanger der registratierechten om schenkingsrechten te heffen. Voor niets nodig als u het mij vraagt. Laat uw oma u gewoon een bankgift doen en betaal de notariskosten vervolgens zelf?
We moeten voor de aanvraag van het krediet enkel nog het bewijs leveren van onze gelden zodat ze kunnen zien dat we de notariskosten kunnen betalen. We hebben echter net niet genoeg en het geld van oma staat nog niet op onze rekening. Daarop vroeg de bank om een handgeschreven verklaring van oma dat ze geld zal schenken. Maar u denkt dat het dus beter is om gewoon te wachten tot het geld op onze rekening staat?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 04 mar 2019 15:28

Zelfs zonder flashbetaling zou dat op een paar dagen moeten gefikst zijn.

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 mar 2019 16:14

Wat bosprocureur zegt + het is een kleintje om die paar dagen nog af te wachten en dan hebt u geen 'bewijs' meer nodig. Ik ben eerlijk gezegd wat wars van het uit handen geven van documenten die een intentie om te schenken aantonen.

Stel dat de overschrijving nog niet gedaan is en er haast achter zit of u toch niet kan wachten moet u een intentiebrief opstellen en laten ondertekenen door uw oma. U laat haar verklaren dat ze een overschrijving ten bedrage van [zoveel] euro zal doen en dat deze overschrijving ten titel van schenking zal gelden. Indien u een volwaardig bewijs wilt voor uw eigen administratie, maakt u er een bilateraal document waarbij u beiden het voorgaande erkend en bevestigd en ondertekend u het.

Terug naar “Kopen”