Huur opzeggen voor eigen gebruik, nadien verkopen

Tamarac
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huur opzeggen voor eigen gebruik, nadien verkopen

#1 , 02 mar 2019 12:16

Hallo,

Ik verhuur een appartement en ga dit huurcontract opzeggen voor eigen gebruik. Mijn vriend en ik zouden namelijk het appartement betrekken. Nu zouden wij daar eigenlijk slechts ongeveer een half jaartje willen wonen en tegelijkertijd het pand te verkopen en een huis aan te kopen. Op die manier kunnen we een deel van de registratierechten mee overnemen voor de aankoop van het huis. Kan dit? Volgens de huurwet zou ik dan namelijk 2 jaar in het appartement moeten blijven wonen nadat ik het huurcontract op heb gezegd om er zelf te gaan wonen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 02 mar 2019 12:22

Ik denk dat het antwoord kort is. U zegt het zelf, u moet daar 2 jaar WONEN , wat er met de eigendomsrechten gebeurt, daar wordt niet over gesproken.

U kan dus m.i. verkopen, met een clausule dat uzelf gedurende x tijd blijft wonen, tegen een huur of bezettingsvergoeding van xyz. Volg wel de regels, dus de bewoner bij naam noemen en dergelijke.

Alternatief is dat u gewoon 18 maand schadevergoeding betaalt (althans dat riskeert) :roll:

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 10:48

en waarom verkoop je niet gewoon het pand, zonder die tussenperiode dat je er zelf woont? Je kan perfect een pand verkopen met een zittende huurder. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om de zittende huurder op te zeggen (of net niet, als hij op zoek was naar een opbrengsteigendom)

Reclame

Tamarac
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2019 09:46

Omdat er dan geen mogelijkheid is tot het overnemen van de registratierechten bij de aankoop van een huis.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 05 mar 2019 10:37

Toch riskeert u dan een schadevergoeding van 18 maanden te moeten betalen wanneer de ex-huurder kan aantonen dat u er binnen de 2 jaar uitgetrokken bent.

Terug naar “Kopen”